برگزیدن زهره قایینی برای عضویت در هیات مدیره دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان

زهره قایینی

زهره قایینی، سرپرست موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به مدت دو سال به هیات‌مدیره‌ی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) پیوست.

زهره قایینی، سرپرست موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان از سوی ایران به نمایندگی از شورای کتاب کودک در کنار نمایندگانی از کشور روسیه، آمریکا، فرانسه، ترکیه، انگلستان، دانمارک، مغولستان، مکزیک و آفریقای جنوبی به عنوان اعضای هیات‌مدیره دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان برای دوره‌ی دوساله ۲۰۱۶- ۲۰۱۸ انتخاب شد.

قایینی تاکنون چندین پژوهش در موسسه‌های بین‌المللی ادبیات کودکان در اوزاکا- ژاپن، مونیخ- آلمان و وین- اتریش انجام داده‌ و در چندین کنگره‌ی بین‌المللی ادبیات کودکان شرکت کرده‌ است. او در زمینه‌ی همکاری با نهادهای بین‌المللی ادبیات کودکان در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ عضو هیئت داوران جایزه‌ی جهانی هانس کریستین آندرسن، بزرگترین جایزه‌ی ادبیات کودکان یا نوبل کودکان بوده‌ و برای سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ به ریاست هیئت داوران جایزه‌ی جهانی هانس کریستین آندرسن برگزیده شده‌ است.

او تنها ایرانی است که تاکنون به این جایگاه مهم جهانی دست یافته‌ است. قایینی همچنین از سال ۱۳۷۶ به همراهمحمدهادی محمدی، پژوهشگر و نویسنده‌، پژوهش در زمینه‌ی تاریخ ادبیات کودکان ایران را آغاز کرد که حاصل این پژوهش، مجموعه‌ای ده‌جلدی است که از سوی نشر چیستا منتشر شده است و تاریخ ادبیات کودکان ایرانی را از ادبیات شفاهی و دوران باستان تا ادبیات در روزگار نو دربرمی‌گیرد. تالیف کتاب‌های «آن‌چه یک کتابدار کودک باید بداند!» و «تصویرگری کتاب‌های کودکان»، ترجمه‌ی کتاب‌های «شناخت از راه بازی» و «خواندن با نوزاد و نوپا» و ترجمه‌ی کتاب‌هایی چون «فراتر از یک رویا» و «مجموعه‌ی کتاب‌های مقوایی اما» برای مخاطبان کودک نیز از جمله دیگر فعالیت‌های زهره قایینی در زمینه‌ی تالیف و ترجمه است. او هم‌اکنون مسئول پروژه‌ی «با من بخوان» است که بر اساس این برنامه، کتابخوانی میان کودکان خانواده‌های کم‌درآمد، کودکان محروم و کودکان در بحران ترویج داده می‌شود.

ریاست هیات مدیره‌ی این دوره‌ی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان بر عهده‌ی وَلی دی دانکر (Wally de Doncker) از کشور بلژیک و ریاست هیات داوران جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۸ بر عهده‌ی پاتریشیا آلدانا (Patricia Aldana) از کشور کانادا خواهد بود.

دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان سازمان ناسودبر و مستقلی است که در سال ۱۹۵۳، به منظور بهبود کیفیت کتاب‌های کودکان و نوجوانان، گسترش کتابخانه‌های مربوط به آن‌ها و ایجاد تفاهم میان نسل جوان کشورهای مختلف از طریق کتاب، در شهر زوریخ سوئیس بنیان نهاده شد. این دفتر در حال حاضر ۷۴ عضو در سراسر جهان دارد. انتخاب اعضای هیات مدیره هر دو سال یک بار در مجمع عمومی IBBY از میان کاندیداهای دفاتر ملی، در خلال کنگره ادبیات کودکان انجام می‌شود.

شورای کتاب کودک پس از سال‌ها در این دوره، نماینده‌ای را برای حضور در هیات مدیره‌ی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان معرفی کرد. پیش‌تر لیلی ایمن (آهی) و نوش‌آفرین انصاری در هیات مدیره‌ی دفتر بین‌المللی حضور داشتند.

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان