چرخی علمی در دنیای کودکی

چرخی علمی در دنیای کودکی

«کودکی» سایت رسمی مؤسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان است که مطالعاتی تخصصی‌ درباره‌ی «کودکی» انجام می‌دهد. البته کودکی به مفهوم گسترده و عامش که شامل نوجوانی هم می‌شود. در واقع کلمه‌ی «کودک» در نام و هم‌چنین مطالعات این مؤسسه تنها به‌قصد اختصار بوده است.

این سایت یعنی  (www.koodaki.org) ظاهری کودکانه و نوجوانانه دارد، اما از نظر محتوا بسیار وسیع و غنی است و می‌تواند برای بسیاری از پژوهشگران و علاقه‌مندان هم مفید باشد. با این حساب طبیعی است نوجوانان هم می‌توانند از مطالبش برای کارهای پژوهشی خود استفاده کنند. در این‌جا این سایت و صفحه‌های مختلف زیرمجموعه‌ی آن را به‌طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

صفحه‌ی ایرانک:
این صفحه شامل دو بخش اصلی است:

  • «موزه‌ی مجازی» که گزارش کاملش را در صفحه‌ی بعد می‌خوانید.
  • «پایگاه داده‌ها» که بانک اطلاعات فرهنگی مربوط به کودکی است شامل پوشاک، ادبیات، زیست‌افزار، بهداشت و... این بخش درواقع یک پایگاه علمی و فرهنگی است که می‌تواند برای علاقه‌مندان آماتور جذاب و برای پژوهشگران حرفه‌ای کارآمد و مفید باشد.

صفحه‌ی کتابک:
این صفحه که با همکاری شورای کتاب کودک و خانه‌ی کتابدار اداره می‌شود، شامل سه بخش اصلی است:

  • «پایگاه خبر» که شامل خبرهای حوزه‌ی کتاب و فرهنگ کودک است.
  • «پایگاه ترویج» که به ترویج کتابخوانی در منطقه‌ی فارسی‌زبان می‌پردازد و یکی از غنی‌ترین آرشیوهای معرفی کتاب‌های صفر تا ۱۵ سال فارسی را در خود جای داده است.
  • «پایگاه انگلیسی» که اخبار مربوط به فرهنگ کودکی را در ایران به زبان انگلیسی بازتاب می‌دهد.

صفحه‌ی روتک:
صفحه‌ی «روتک» برگزیده‌ی سایت‌های اینترنتی ملی و بین‌المللی‌ای را که به نیازهای مختلف کودکان و نوجوانان پاسخ می‌گویند، معرفی می‌کند. این صفحه‌های اینترنتی شاخه‌های مختلف مثل آموزش و پرورش، ادبیات کودکان، بهداشت و خانواده، حقوق کودک، دانش، عمومی و سرگرمی‌ها، فلسفه، محیط زیست، ورزش، هنر و.. لینک‌هایی به علاقه‌مندان ارائه می‌دهند.

صفحه‌ی هدهد:
صفحه‌ی «هدهد» درواقع پل ارتباطی‌ای است که محصولات معرفی‌شده در سایت را به دست مخاطبان می‌رساند. اگر کسی علاقه‌مند به تهیه‌ی محصولات فرهنگی مختلفی باشد که در سایت معرفی شده، می‌تواند از طریق این صفحه درخواست خود را ارائه دهد تا آن محصول به دستش برسد.

صفحه‌ی آزموک:
این صفحه به «آموزش خلاق کودک محور» اختصاص دارد. کتاب‌های ‌آموزشی کودکان و نوجوانان را بزرگ‌ترها می‌نویسند و به همین دلیل ممکن است به‌طور مستقیم و غیرمستقیم علایق بزرگ‌سالانه در نگارششان حضور و بروز پیدا کند. هدف این صفحه، کشف و ارائه‌ی متونی است که به آن‌چه مخاطب دوست دارد، نزدیک‌تر باشند تا به این ترتیب نوعی تحرک و پویایی در حوزه‌ی آموزش ایجاد شود.

صفحه‌ی خوانک:
صفحه‌ی «خوانک» (با من بخوان) در واقع برنامه‌ای برای ترویج «کتابخوانی با کودکان» است. در این برنامه سعی می‌شود کتاب‌های مناسب و باکیفیت به دست مخاطبان کودک و نوجوان برسد و در هر فضایی از خانه گرفته تا مدرسه و... با کودکان خوانده شود.
در این صفحه نوشته شده: «ترویج ادبیات در میان کودکان و نوجوانان به‌ویژه از راه کتابخوانی با آن‌ها می‌تواند استعدادها و توانمندی‌های ذهنی نسل آینده‌ی جامعه را شکوفا و زندگی آن‌ها را دگرگون و بارور کند.»
در این برنامه به کتابخوانی در میان کودکان محروم توجه ویژه‌ای می‌شود تا عشق به مطالعه در میان آن‌ها زنده شود.

راهنما
دسته‌ها: 

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان