ناشران کتاب های کودک بیگانه با اینترنت

گروه رسانه - مصطفی قوانلو قاجار: سالن ۳۸ (ناشران کتاب های کودکان و نوجوانان) پر از کتاب های رنگارنگ است. در این سالن کودکان دست در دست والدین به خرید کتاب مشغولند. اما در میان این کتاب های رنگ به رنگ اثری از رایانه به چشم نمی خورد. به جای آن تا دلتان بخواهد شخصیت های کارتونی والت دیسنی روی جلد کتاب ها و پازل ها نشسته اند. در سالن به دنبال ناشرانی می گردم که سایت اینترنتی داشته باشند. اما انگار تلاش بیهوده ای است. وقتی از ناشران می پرسم چرا انتشاراتتان سایت اینترنتی ندارد با تعجب نگاهم می کنند و می گویند برای چه باید انتشارات، سایت اینترنتی داشته باشد؟ مزیت ها را توضیح می دهم بی حوصله می گویند: «ما که مسئول نیستیم آنها که سرمایه دار یک انتشارات هستند پولشان را صرف این کارها نمی کنند.»
آرش نورقربانی یکی از غرفه داران نشر «لک لک» است. از او می پرسم آیا انتشاراتشان سایت اینترنتی دارد می گوید: هنوز فرهنگش جا نیفتاده می گویم: «شما فرهنگ (کتاب) منتشر می کنید؟» می گوید: «چه فایده ای دارد.» فواید را شرح می دهم و می گویم سایت اینترنتی باعث می شود از طریق اینترنت مخاطب جذب کنید، گزیده ای از مطالب کتاب هایی را که هنوز منتشر نکردید را در سایت بگذارید. از طریق اینترنت با ایرانیان خارج از کشور ارتباط برقرار کنید و از این طریق نیز کتاب های خود را بفروشید. با سلیقه ها و نیازهای مخاطبان آشنا شوید و... می گوید: «کسی از طریق اینترنت کتاب نمی خرد.» می گویم: «مطرح شدن نام یک انتشارات در اینترنت سود هم در بر دارد.» می گوید: «اگر تمام اختیارها با من بود اول یک سایت اینترنتی درست می کردم اما سرمایه گذاران این انتشارات جملگی بالای ۵۰ سال سن دارند و از اینترنت اطلاع چندانی ندارند.» از خود می پرسم چگونه چند پیرمرد که از تحولات دنیای امروز سر در نمی آورند می خواهند کودکان را برای فرداها آماده کنند و به جوابی نمی رسم.سالن به انتها می رسد اما تعداد ناشرانی که سایت اینترنتی دارند از تعداد انگشتان یک دست هم تجاوز نمی کند.از سایت هایشان چیزی ننویسم بهتر است.
اما قرار نیست خوانندگان وبگردی ها را ناامید کنم.سایت انتشارات چیستا حداقل استانداردهای یک سایت اینترنتی را داراست. نشر چیستا به همراه مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نهادی غیردولتی است که در سال ۱۳۷۹ راه اندازی شد. پژوهش و انتشار مجموعه کتاب های تاریخ ادبیات کودکان و گردآوری و نگهداری اسناد و اطلاعات با ارزش تاریخی درباره زندگی فرهنگی کودکان ایران از جمله اهداف این مؤسسه و ناشر آن است. کار نگارش کتاب های تاریخ ادبیات کودکان از سال ۱۳۷۶ آغاز شد. جلد نخست این مجموعه ویژه ادبیات شفاهی کودکان و ادبیات کودکان در دوران باستان است. جلد دوم به ادبیات کودکان در دوره اسلامی می پردازد. جلد سوم و چهارم دربرگیرنده ادبیات کودکان در مشروطه است.جلد پنجم و ششم و هفتم ویژه ادبیات کودکان از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۰ است. جلدهای بعدی ادبیات کودکان سال های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷ را بررسی می کند. در سایت www.cheesta.com علاوه بر معرفی کتاب های فوق گزیده ای از مطالب آن در اختیار کاربران قرار گرفته است. مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان سایت مستقلی به نشانی www.chlhistory.org دارد که آخرین اطلاعات و پژوهش های تاریخ ادبیات کودکان را در اختیار مخاطبان قرار می دهد. این سایت اینترنتی در سال های آینده به بانک اطلاعات ادبیات کودکان  ایران، کتابخانه دیجیتال و موزه مجازی برای مشاهده اسناد تاریخی ادبیات کودکان تبدیل خواهد شد.

راهنما
دسته‌ها: 

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان