گزارش بازدید از انجمن حمایت از کودکان کار مولوی

گزارش بازدید از انجمن حمایت از کودکان کار مولوی

در حال حاضر در این انجمن، دو کلاس اول با کتاب «فارسی‌آموز ادبی یک» آموزش می‌بینند. کلاس‌ها روزهای شنبه تا چهارشنبه تشکیل می‌شوند. یکی از کلاس‌ها ۲۴ دانش‌آموز (۱۳ پسر و ۱۱ دختر) دارد و در کلاس دیگر ۱۹ دانش‌آموز (۱۱ پسر و ۸ دختر) درس می‌خوانند. هر دو کلاس اول از آبان ماه آغاز به کار کرده‌اند.
در کلاس ۲۴ نفره، دو درس در هفته داده می‌شود. دانش‌آموزان تا درس «تاپ تاپ خمیر» پیش رفته‌اند و آموزگارشان، آقای حیدری، تصمیم دارند تا اول فصل تابستان آموزش کتاب فارسی‌آموز ادبی یک را به پایان برسانند.
در این کلاس دانش‌آموزان نمایش اجرا می‌کنند. آن‌ها به چند گروه تقسیم شده‌اند. هر گروه یک سرگروه (کارگردان) نمایش دارد. آقای حیدری تصمیم گرفته‌اند، گروه‌های نقاشی هم در این کلاس تشکیل دهند تا دانش‌آموزان، داستان‌های نخودی را تصویرگری کنند و در پایان سال، متن داستان‌ها را در کنار تصویرهای‌شان بنویسند.
در این کلاس قرار است علوم و ریاضی از روی کتاب‌های آموزش و پرورش تدریس شود.
در کلاس ۱۹ نفره، همه دانش‌آموزان، دوره پیش دبستان انجمن را گذرانده‌اند، اما در یادگیری ضعیف‌تر و کندتر از کلاس دیگر هستند. کتاب فارسی‌آموز ادبی یک تا درس «نخودی و نیش زنبور» تدریس شده و قرار است تا پایان فصل بهار، تمام درس‌ها آموزش داده شوند.
به نظر آقای حیدری، آموزگار هر دو کلاس کتاب فارسی‌آموز ادبی یک برای آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان مناسب و سودمند است.
در پایه دوم این انجمن کتاب فارسی‌آموز ادبی دو، تدریس می‌شود. این کلاس نیز روزهای شنبه تا چهارشنبه تشکیل می‌شود: ۲۱ دانش‌آموز دارد که سیزده نفر از آن‌ها دختر و هشت نفر پسر هستند. در این کلاس کتاب‌های علوم و ریاضی پایه اول آموزش و پرورش نیز تدریس می‌شود و قرار است به زودی آموزش قرآن هم آغاز شود.
آقای حیدری که در کلاس دوم هم درس می‌دهد، برای آغاز هر درس از واژه نامه چیستاتی- تصویری استفاده می‌کند. دانش‌آموزان هفته‌ای یک درس می‌خوانند و تا پایان هفته با کتاب کارورزی کار می‌کنند. از روی درس‌ها دیکته گفته می‌شود. آموزگار پس از اطمینان از یادگیری کامل درس از سوی دانش‌آموزان، به درس جدید می‌پردازد و معتقد است که اگر بخواهد بر پایه بودجه‌بندی آموزشی درس بدهد، کیفیت آموزش افت پیدا می‌کند. قرار است تا پایان بهار، کلاس دوم، کتاب فارسی‌آموز ادبی دو را به پایان برساند.
دفتر آموزش انجمن، برای ارزیابی میزان یادگیری دانش‌آموزان، هر ماه یک آزمون برگزار می‌کند.
در کلاس دوم هم همچون کلاس اول آموزش درس با اجرای نمایش خلاق همراه است. از نوشته‌های خود دانش‌آموزان هم برای نمایش استفاده می‌شود. گاهی دانش‌آموزان کلاس اول برای این کلاس نمایش اجرا می‌کنند. آموزگار برخی موضوع‌های انشا را هم بر پایه شخصیت و داستانک‌های نخودی انتخاب می‌کند. از جمله، در روزهای برفی و بسیار سرد زمستان امسال، یکی از موضوع‌های انشا این بوده است: «اگر در برف و باران همراه نخودی بودید، چه می‌کردید؟»
به نظر دانش‌آموزان این کلاس‌ها: «داستان‌های نخودی با کتاب‌های دیگر فرق دارند، شعرها و نقاشی‌های خوب دارند» و به همین سبب آن‌ها کتاب‌های فارسی‌آموز را دوست دارند. دخترها کتاب فارسی‌آموز ادبی دو و پسرها کتاب فارسی‌آموز ادبی یک را بیشتر می‌پسندند.

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان