گزارشی از جشنواره میراث فرهنگی، گنج یادگیری

گزارشی از جشنواره میراث فرهنگی، گنج یادگیری

در هفته ملی کودک، جشنواره "میراث فرهنگی، گنج یادگیری" به همت سازمان میراث فرهنگی برگزار شد. این جشنواره شامل برنامه های گوناگونی بود که هدف آن ها آشنایی کودکان با میراث فرهنگی و معنوی سرزمین شان بود. این برنامه ها در قالب نمایشگاه و کارگاه های آموزشی جذاب برگزار شد.

این جشنواره با میزگردی با موضوع موزه های مشارکتی کودکان آغاز شد. در این میزگرد زهره قایینی، مدیر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز شرکت داشت. قایینی با اشاره به این که امروزه در کشورهای پیشرفته موزه های کودکان، موزه های هم کنشانه یا مشارکتی هستند درباره جایگاه این گونه موزه ها در آموزش و پرورش پرداخت.

قایینی اظهار داشت که یادگیری فقط با دیدن نیست روش آموزشی منتسوری هم برپایه فکر کردن با دست است. در موزه های مشارکتی کودکان نه تنها اقلام موزه را شناسایی می کنند بلکه مراحل تحلیل و تفسیر، پرسش گری و نتیجه گیری را نیز طی می کنند. موزه های مشارکتی همواره برای بازدیدکنندگان ایجاد پرسش می کند تا اندیشه ورزی را سبب شود.

گزارشی از جشنواره میراث فرهنگی، گنج یادگیری

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در این جشنواره همچنین با برپایی"نمایشگاه – موزه تاریخ فرهنگ کودکی" تلاش کرد کودکان و دیگر بازدیدکنندگان علاقمند را به طور ویژه با تاریخ دوران کودکی و میراث فرهنگی و معنوی کودکان ایران آشنا کند.

 در این نمایشگاه - موزه کتاب‌های درسی از دوره مکتب خانه‌ها تا مدرسه‌های نو، نوشت افزارهای قدیمی، اسباب بازی‌های سنتی، عروسک‌های مردم ساخت، پوشاک دوره قاجار، نمودار زندگی جبار باغچه بان، عروسک‌های نمایشی، ننوها و افزارهای خواب کودک به نمایش گذاشت. قصه گویی قصه مهمان های ناخوانده هم بخش دیگری از این نمایشگاه- موزه بود که کودکان بازدیدکننده را با یکی از قصه های قومی سرزمین شان که تمی سرشار از دوستی، مهربانی، مهمان نوازی و مشارکت دارد آشنا می کرد.

 آنچه که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد بخشی از گنجینه موزه فرهنگ کودکی بود که در حال حاضر تنها به شکل مجازی در دسترس است و این نمایشگاه فرصتی بود برای کودکان و خانواده های تهرانی تا با بخشی از تاریخ دوران کودکی کودکان ایران آشنا شوند.

گزارش کامل را از کتابک بخوانید.

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان