کتاب «طوطی و بقال» نوشته محمدهادی محمدی منتشر شد

کتاب «طوطی و بقال» نوشته محمدهادی محمدی منتشر شد

انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان کتاب «طوطی و بقال» به قلم محمدهادی محمدی را منتشر کرد.

کتاب «طوطی و بقال»، بازآفرینی از تمثیلی است که به همین نام در مثنوی مولوی آمده است. نویسنده در این روایت، راه تازه‌ای را پیش گرفته که هم ضرب‌آهنگ در روایت اصلی را به نمایش می‌گذارد و هم خود به کلامِ روایت آهنگ داده است. این کار در حقیقت هنگامی که در کنار تصویرها خوانده و دیده می‌شود، ریتم مدرنی را بازتاب می‌دهد که در سازه‌های تکرارشونده تصویرها وجود دارد. تصویرگری کتاب «طوطی و بقال» برنده جایزه سوم نامی ۲۰۱۷ و دیپلم افتخار جایزه بلونیا ۲۰۱۸ است.

کتاب «طوطی و بقال» نخستین کتاب از سه‌گانه‌ای است که محمدهادی محمدی و امیر شعبانی‌پور در بازآفرینی مدرن از سه حکایت از مثنوی که ریشه برخی از آن‌ها تا کلیه و دمنه هم می‌رسد، در دست گرفته‌اند. داستان دوم که «چشمه ماه» نام دارد، برگرفته از حکایت «پیل و خرگوشان» است که تصویرگری آن به فهرست کوتاه نامی ۲۰۱۹ راه یافته است. کتاب سوم از این مجموعه نیز برگرفته از حکایت «شیر و نخچیران» است.

امیر شعبانی‌پور درباره تصویرگری این سه‌گانه می‌گوید: «در ساخت این مجموعه جدید سعی شده با حفظ زبان بومی و هویت ایرانی، نگاهی هم به زبان جهانی داشته باشیم متنی مدرن‌شده و زیبا و با گرافیگی پویا و فعال.»

لازم به یادآوری است که همه درآمد و سودی که از این کتاب به دست می‌آید از جمله حق تالیف نویسنده برای همیشه به موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان اختصاص دارد تا در راه گسترش فرهنگ و مطالعات کودکی هزینه شود.

علاقه‌مندان به دریافت اطلاعات بیشتر و خرید هر یک می‌توانند با شماره ۸۸۵۵۳۵۲۸-۲۱ تماس بگیرند یا به سایت کتاب هدهد به نشانی www.hodhod.com مراجعه کنند.

 

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان