نمایش جی جی بی جی در گذر زمان

نمایش جی جی بی جی در گذر زمان

 مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان همزمان با آغاز هفته میراث فرهنگی، برنامه های فرهنگی، آموزشی ویژه ای را برای کودکان و نوجوانان برگزار کرده است.

یکی از برنامه های این نمایشگاه، فعالیت های ترویجی و فرهنگی مانند قصه گویی، شاهنامه خوانی و هنر و خلاقیت است که با همکاری شورای کتاب کودک برگزار می شود. نمایش "جی جی بی جی" از بخش های پرطرفدار این بخش است که توسط گروه سفیر شیراز هر روز در دو نوبت، ساعت ١١ صبح و ٤ بعد از ظهر برگزار می شود. آخرین اجرای این نمایش روز دوشنبه دوم خرداد خواهد بود. 

به بهانه اجرای این نمایش قدیمی، با علیرضا حیدرپور فرد، مدیر موسسه سفیر شیراز و بازیگر نقش بابا در این نمایش، گفت و گو کردیم. حیدر پور از نوزادی با ایفای نقش در مراسم تعزیه، پا به عرصه نمایش های آیینی گذاشته است. او هنوز هم در کنار برگزاری تعزیه به حفظ نمایش جی جی بی جی اهمیت می دهد و تلاش دارد آن را زنده نگاه دارد. به باور او این نمایش که در شیراز قدمتی ۱۵۰ ساله دارد هنوز هم می تواند با رویکرد آموزشی غیر مستقیم برای کودکان و نوجوانان و بزرگسالان سرگرم کننده باشد. 

با او از نمایش جی جی بی جی صحبت کردیم. نمایشی که پشت پرده ی چهارخانه با ۱۸ عروسک دستکشی در خانه مردم و گاهی در قهوه خانه ها به مناسبت عروسی، ختنه سوران، پسرزائو، نوروز و مراسم دیگر اجرا می شده است. نمایشی که هم اکنون پس از یک وقفه چند ساله و کم رنگ شدن جایگاهش در مراسم جشن و سرور مردمی، از خانه ها به در آمده و پا در سالن های نمایش و جشنواره های داخلی و خارجی گذارده و به مناسبت هایی چون هفته بهداشت، ترافیک، همیار پلیس، هفته میراث فرهنگی و مانند آن پشت یک خیمه چهار گوش با نقش بته جقه اجرا می شود. تغییرات این نمایش، تنها محدود به محل برگزاری و مناسبت های آن نبوده است. عروسک های این نمایش پس ساخت آخرین عروسک ها، توسط "حسین عروسکی" اکنون برای حضور در فضاهای بزرگ تر با تماشاگران بیشتر، بزرگتر شده اند، بداهه گویی ها نیز با توجه به مناسبت های آن دیگر شباهتی به اجراهای استاد عقیلی فرد، آخرین بابای جی جی بی جی، ندارد و البته سازهای آن نیز دیگر کمانچه، ضرب و تار نیست و پسر حیدرپور با ضرب و پسر زنده یاد عقیلی فرد با ویلون نمایش را همراهی می کنند.  

بررسی سیر تاریخی اجرای این نمایش در بستر تاریخ نمایش در ایران و جایگاه آن در میان مردم به ویژه کودکان و نوجوانان از موضوعاتی است که مورد توجه کارشناسان موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان قرار دارد و آن را پیگیری خواهد کرد.

 

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان