مروری بر برنامه های پاییزی با من بخوان!

مروری بر برنامه های پاییزی با من بخوان!

بامن بخوان در پاییزی که گذشت برنامه های بسیاری را پشت سر گذاشت. از سفر به یزد و آذربایجان گرفته تا یک هفته با کودکان و مربیان روستاهای جنوب خراسان، از تجهیز کتابخانه ای در روستای خواجه نفس تا سفری سه روزه به یزد و برپایی جشن یک‌سالگی طرح در این استان.

Unknown Objectبا من بخوان ، خراسان جنوبی

با شروع نخستین ماه از فصل پاییز چهارمین کارگاه با من بخوان نیز در یزد برگزار شد. در این کارگاه دو روزه مفاهیمی مانند گونه های ادبیات کودک و عناصر داستان، روش‌های شعر خوانی، چگونگی کار با کتاب آوا ورزی و الفبا ورزی به مربیان آموزش داده شد. بررسی عملکرد کودکان در جلسات کتابخوانی، انجام کارهای عملی با مربیان و بیان مشکلات پیش رو، بررسی و یافتن راه حل برای دشواری ها از جمله فعالیت‌های دیگر این کارگاه دو روزه به شمار می رود.

کارگاه با من بخوان ، یزد

دومین برنامه پاییزی با من بخوان، سفر به آذربایجان و برگزاری کارگاهی با موضوع صلح و محیط زیست بود. در این کارگاه که با حضور ۱۲ مربی مهدهای روستایی هریس برگزار شد، مربیان با انجام فعالیت‌های عملی با مفاهیم محیط زیستی و چگونگی آموزش این مفاهیم به کودکان آشنا شدند. همزمان با تشکیل این کارگاه، ۵۰کیسه  با من بخوان شامل ۶۰۰ جلد کتاب نیز با موضوع‌های صلح و محیط زیست برای کودکان فرستاده شد.

با من بخوان، آذربایجان

پس از کارگاه آذربایجان کمتر از گذشت یک هفته کارشناسان با من بخوان سفری پنج روزه را به خراسان جنوبی آغاز کردند. در این سفر کارشناسان از ۲۲ مهد کودک و پیش دبستانی بازدید کرده و چگونگی عملکرد تک تک مربیان را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند. مربیان در مدت زمانی کوتاه که از آغاز طرح گذشته به خوبی توانسته بودند برنامه‌های کتابخوانی را پیش ببرند و با کودکان فعالیت‌های گوناگونی از جمله نمایش را اجرا کنند. در حال حاضر برنامه با من بخوان در مهد‌ها و پیش دبستانی‌های روستاهای شهرک قدس، پهنایی، محمد آباد پسکوه، بیهود، گزشک، خشکان، نوغاب حاجی آباد، نوغاب پسکوه، خضری، چاهک موسویه، قائن، جعفر آباد در قائنات و حیدر آباد، مهدی آباد، بندان، خوانشرف، نهبندان، گرم تمام ده، میغان، شوسف، دهسلم، چاهداشی، سفلی درنهبندان درحال اجراست.

با من بخوان ، خراسان جنوبی

دومین ماه پاییزی با من بخوان با برنامه تجهیز کتابخانه روستای خواجه نفس آغاز شد. ارسال ۱۳۰ عنوان کتاب با کیفیت همراه با دستنامه، شامل گونه های مختلف ادبیات کودکان از سوی برنامه با من بخوان از جمله مهمترین رویدادهای فصل گذشته به شمار می رود. کتابخانه روستای خواجه نفس که به دلیل نداشتن کتاب های مناسب و با کیفیت، با عدم استقبال از سوی کودکان روستا مواجه بود، هم اکنون با گذشت کمتر از دو ماه از تجهیز کتابخانه بیش از ۱۲۰ کودک و نوجوان عضو کتابخانه شده اند. حضور پر شور کودکان در کتابخانه و شرکت در جلسات کتابخوانی بیانگر اهمیت و نقش کتاب‌های با کیفیت در ایجاد علاقه به کتاب خوانی در کودکان و نوجوانان است.

 با من بخوان ،‌خواجه نفس

پاییز در حالی برای با من بخوان به پایان رسید که این برنامه در یزد با برپایی جشنی، یک سالگی خود را پشت سر گذاشت. در این جشن که با حضور پر رنگ خانواده‌ها همراه بود، کودکان و مربیان حاصل یک سال تلاش و تجربه‌های خود را در زمینه بلند خوانی در حضور کارشناسان طرح به نمایش گذاشتند. در این طرح که در محله حسن آباد مشیر برگزار شد بیش از ۲۰۰ کودک در جلسات کتابخوانی شرکت کردند. کودکان با شرکت در نشست‌های کتابخوانی افزون بر آشنایی با ادبیات و الگوهای درست خواندن، ارزش‌های زندگی (صلح، دوستی، بردباری ...)، کار مشارکتی و رفتار اجتماعی را نیز در عمل تجربه کردند.

با من بخوان ، یزد

تلاش اعضای تیم با من بخوان در راستای گسترش این طرح به سایر نقاط کشور و بهره‌مند کردن تعداد بیشتری از کودکان مناطق محروم از کتابهای با کیفیت همچنان ادامه دارد. امید است هر روز بر شمار افرادی که پرورش کودکان خلاق و کتابخوان دغدغه زندگیشان است افزوده شود تا با یاری یکدیگر بتوان گام هایی بلندتر در این گستره برداشت.

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان