مراسم بزرگداشت پژوهشنامه در خانه هنرمندان ايران

مراسم بزرگداشت پژوهشنامه در خانه هنرمندان ايران

روز چهارشنبه ٢٥ بهمن ماه، مراسم بزرگداشت پژوهشنامه در خانه هنرمندان ايران به ميزبانى نشريه بخارا و آقاى على دهباشى سردبير آن برگزار شد.

در اين نشست مهدى حجوانى،‌ عموزاده خليلى، مرادى كرمانى و رضى هيرمندى، آتوسا صالحى و ديگران سخنرانى كردند.
همكار موسسه پژوهشى تاريخ ادبيات كودكان،‌ محمدهادى محمدى نيز در اين نشست،‌ سخنانى با عنوان‌ «نقش نشريه‌هاى تخصصى ادبيات كودكان در نهادينه‌سازى ادبيات كودكان» ايراد كرد. محمدى در سخنان خود به تفاوت ادبيات كودكان در دوره پيش مدرن و مدرن پرداخت و برجسته‌ترين ويژگى ادبيات كودكان دوران مدرن را در نهادى بودن آن دانست. در اين دوران ادبيات كودكان به عنوان نهادى پسابنيادين يا ثانويه شناخته مى‌شود كه از دل نهادهاى بنيادين يا اوليه خانواده و آموزش و پرورش سربرآورده است. در حالى كه ادبيات كودكان در دوره پيش‌مدرن تنها مفهومى است كه وابسته به دو نهاد اوليه خانواده و آموزش و پرورش است.
به گفته او در روند نهادسازى ادبيات كودكان، تحولاتى مانند شكل‌گيرى موسسه‌هاى تخصصى ادبيات كودكان، پايه‌گذارى كتابخانه‌هاى كودك و نوجوان،‌ نظريه پردازى ادبيات كودكان، به رسميت شناختن نويسندگى براى كودكان و ناشران كودك و نشريه‌هاى ويژه كودك و همين طور نشريه‌هاى تخصصى ادبيات كودكان پديدار مى‌شود. محمدى پژوهشنامه را نشريه‌اى شايسته ارزيابى كرد كه در روند نهادسازى ادبيات كودكان در دوره پس از انقلاب كامياب بوده است.

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان