كارگاه دو روزه ترویج برگزار شد

كارگاه دو روزه ترویج برگزار شد

مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات كودكان در تاریخ ۲ و ۳ شهریور، كارگاه ترویج تاریخ ادبیات كودكان در مراكز آموزشی را در محل شورای كتاب كودك برگزار كرد.

در این كارگاه نزدیك به ۶۰ نفر از مروجان تاریخ ادبیات كودكان (در شهرهای اصفهان،‌ تبریز، كرمان، یزد، قم)، مروجان فرهنگنامه كودك و نوجوان و ادبیات كودكان شورای كتاب كودك و همچنین نمایندگانی از موسسه مادران امروز و موسسه پژوهشی كودكان دنیا حضور داشتند. كارگاه با پاسخ به این پرسش كه «‌چرا پژوهش تاریخ را آغاز كردیم» كار خود را شروع كرد و با طرح تجربیات گروه‌های جستجو و روابط عمومی روشن ساخت كه پژوهش پربار در گرو حركت پویا در جامعه است. سپس كار كارگاهی برای استفاده از كتاب تاریخ ادبیات كودكان به عنوان یك كتاب مرجع در مدارس، آغاز شد.
این كارگاه نشان داد كه كتاب‌های تاریخ توان گسترده‌ای در برآورده ساختن نیازهای مطالعاتی و پژوهشی كودكان به ویژه در مدارس راهنمایی و دبیرستان‌ها دارند. برنامه بعدی، انتقال تجربه گروه مروجان تاریخ ادبیات كودكان در تماشاگه‌های تاریخ ادبیات كودكان بود كه نشان می‌داد چگونه نمایش تصویر‌ها در كنار توضیح مروجان می‌تواند تاریخ را برای مخاطبان گیراتر سازد. روز دوم كارگاه به كار كارگاهی و نمایشگاهی پیرامون ترویج تاریخ ادبیات كودكان در كودكستان‌ها، دبستان‌ها، ‌مدارس راهنمایی و دبیرستان‌ها گذشت و مروجان كرمانی، اصفهانی، تهرانی و دیگر شهر‌ها تجربه‌های خود را با یكدیگر تبادل نظر كردند. با نظرخواهی از شركت‌كنندگان كه در پایان این كارگاه دو روزه صورت گرفت، مؤسسه امیدوار است كه تاریخ ادبیات كودكان هرچه گسترده‌تر و موثرتر در مركز آموزشی در سراسر ایران شناخته شود.

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان