زادروز اردشیر کشاورزی (۱۳۲۴)، کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر عروسکی

زادروز اردشیر کشاورزی

اردشیر کشاورزی، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۲۴ در شهر کرمانشاه به دنیا آمد. در رشته ادبیات زبان‌های خارجه تحصیل کرد و پس از آن در دانشکده هنرهای دراماتیک به عنوان مترجم زبان انگلیسی و فرانسه مشغول به کار شد. در سال۱۳۵۰ که "اسکار باتک"، استاد نمایش عروسکی، از چکسلوا‌کی به ایران آمد و رشته تئاتر عروسکی را راه‌اندازی کرد، کشاورزی، به عنوان مترجم و شاگرد در دوره های آموزشی باتک شرکت کرد.

پس از پایان دوره او با همدوره ای هایش و با سرپرستی باتک، چند نمایش اجرا کردند. پس از آن با اسکار باتک، به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفت و با گروه تئاتر کانون که به شکل حرفه ای با سرپرستی دان لا‌فون به فعالیت مشغول بودند، همکاری کرد. این گروه در سال ۱۳۵۳ نمایش حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها را روی صحنه بردند که در واقع شروع نمایش عروسکی به صورت حرفه ای در ایران بود. اردشیر کشاورزی پس از آن در تنظیم، اجرا و ساخت عروسک در نمایش های زیادی نقش داشت.

در سال ۱۳۵۴ پس از رفتن باتک از ایران، کشاورزی مسئول تئاتر عروسکی کانون شد. او برای نوجوانان علاقه مند به تئاتر عروسکی دروه های کوتاه مدت آموزشی می‌گذاشت و بعد آنها را برای اجرای نمایش به شهرستان‌ها می فرستاد. اردشیرکشاورزی، عضو یونیما نیز بود و به عنوان نماینده کانون به جشنواره و فستیوال‌های مختلف دنیا در لهستان، چکسلواکی و شوروی رفت. او همچنین با جلب موافقت مسئولان در کانون، جشنواره بین المللی عروسکی را در ایران راه اندازی و اجرا کرد. کشاورزی، سال ۱۳۵۶ به امریکا رفت و با چند کارگردان و گروه معروف تئاتر عروسکی آشنا شد. سپس سفر به دور دنیا را آغاز کرد و در بیشتر کشورهای جهان تئاتر و نمایش عروسکی اجراکرد. در سال ۱۳۵۸ به ایران بازگشت و به فعالیت‌های خود در زمینه تئاتر و نمایش عروسکی، ادامه داد.

اردشیر کشاورزی در فروردین ۱۳۸۸ در اثر بیماری ریوی درگذشت.

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان