دیدار شرق و غرب در ادبیات کودکان

دیدار شرق و غرب در ادبیات کودکان

 نشریه IBBY Link، در شماره بهار ٢٠٠٥ چکیده مجموعه مقاله‌ها و گزارش‌های کنفرانس «دیدار شرق و غرب در ادبیات کودکان» را که در ماه نوامبر درشهر Roehampton انگلستان برگزار شده بود، منتشر کرد. پت پینستون، ویراستار این نشریه خبر از آن داده بود که در میان گزارش‌ها گزارشی نیز درباره ادبیات کودکان ایران به دست گردانندگان کنفرانس رسیه بود که متاسفانه در کنفرانس ارائه نشد. اما پینستون این نوید را به خوانندگان داد که مجموعه کامل مقاله‌ها و گزارش‌های دریافت شده به زودی به شکل یک کتاب منتشر می‌شود.
اکنون در روزهای پایانی سال ٢٠٠٥ بنا به وعده ویراستار، کتاب «دیدار شرق و غرب در ادبیات کودکان» از سوی انتشارات Pied Piper در انگلستان منتشر شده گزارشی نیز پیرامون پژوهش گسترده تاریخ ادبیات کودکان ایران در صفحه‌های ٥٧ تا ٦٠ آن کتاب همراه با تصویرهایی از کتاب‌های تاریخ ادبیات کودکان ایران به چاپ رسیده است.
در این گزارش که از سوی ترانه مطلوب، از همکاران موسسه تهیه شده است، به برخی پرسش‌های بنیادینی اشاره شده است که پرسش بسیاری از پژوهشگران و تاریخ نویسان ادبیات کودکان جهان است و در کتاب‌های تاریخ ادبیات کودکان ایران بدان‌ها پاسخ گفته شده است: «از چه زمان جامعه ایران کودکان را متفاوت با بزرگسالان دیده‌‌اند؟»، «متفکران ایرانی چگونه کودک و نیازهای ویژه آن را تعریف کرده‌اند؟»، «از چه زمان ادبیات کودکان در ایران وجود داشته است؟»

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان