دكتر قیصر امین‏پور شاعر، ... درگذشت

 دكتر قیصر امین‏پور شاعر، نويسنده، آموزگار و استاد دانشگاه درگذشت. او متولد دوم اردیبهشت ۱۳۳۸ گتوند خوزستان بود، تحصيلات خود را در سال ۱۳۴۳ در مكتبخانه آغاز كرد و بعد از يك سال به دبستان رفت. امين پور تحصيلات دوره ابتدايى را در گتوند و دوره راهنمايى و دبيرستان را در دزفول گذراند. قیصر امین‏پور سال‌هاى ۱۳۶۰- ۱۳۶۲ را به تدريس در مدرسه راهنمايى مشغول بود. او در حوزه‌ی شعر کودک و نوجوان نامی آشناست ولی مانند بعضی از شاعران، در حوزه‌ی شعر کودک مکث چندانی از خود نشان نداد و بیشتر توجه خود را به نوجوانان معطوف داشت. نخستين آثار امين پور براى نوجوانان در سال ۱۳۶۳ با عنوان ”تنفس صبح ” و ”در كوچه آفتاب” به چاپ رسيد. آثار بعدى اين شاعر عبارتند از : منظومه ”ظهر روز دهم” (براى نوجوانان) كه برنده جایزه جشنواره كتاب كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان شد، مثل چشمه مثل رود” (براى نوجوانان)، ”بى بال پريدن” (نثر ادبى براى نوجوانان) و كتاب قول پرستو” (براى نوجوانان) كه اين كتاب نيز برنده جایزه جشنواره كتاب كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان شد. امين پور برنده تندیس ماه طلایى (برگزیده شعر كودك و نوجوان ۲۰ سال انقلاب) بود.
او در سال ۱۳۶۶ به همراه دوستان نویسنده و شاعرش، بیوك ملكى و فریدون عموزاده خلیلى، نشریه «سروش نوجوان» را طراحى و منتشر كرد كه تا سال ۱۳۸۲ انتشار این مجله و مسؤولیت قیصر امین پور در سمت سردبیرى ادامه داشت.
دكتر قيصر امين پور عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسى بود و در دانشگاه تهران و دانشگاه الزهرا تدریس می‌کرد و به کارهاى پژوهشى مشغول بود .
او صبح روز سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ در اثر بيمارى در بيمارستان دى تهران درگذشت. روانش شاد و يادش گرامى باد. 
 

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان