جعفر حسنی رخ از نخسنین مدرسان ادبیات کودک ایران درگذشت

جعفر حسنی رخ از نخسنین مدرسان ادبیات کودک ایران درگذشت

جعفر حسنی رخ یکی از نخستین مدرسان ادبیات کودکان روز یکشنبه ۱۶ مرداد  در ۷۸سالگی در پی یک عارضه قلبی در مشهد درگذشت.

حسنی رخ در ۲۸ مرداد ماه ۱۳۱۲ در شهر مشهد دیده به جهان گشود. او دوران کودکی و تحصیلات  ابتدایی و دبیرستان خود را در مشهد گذراند و پس از آن برای تحصیل در دانشسرای عالی به تهران آمد. چند سال بعد برای تدریس به مشهد بازگشت و تا سال ۱۳۶۲ به تدریس در  مشهد مشغول بود.

زنده یاد حسنی رخ در سال۱۳۴۱ که در دانشسرای مقدماتی و تربیت معلم دختران به تدریس علوم تربیتی، روانشناسی و تاریخ فرهنگ مشغول بود به پیشنهاد مرکز تربیت معلم مشهد، تدریس ادبیات کودکان به دانشجویان کلاس های یک ساله تربیت معلم  را پذیرفت. او بر پایه  عناوین و سرفصل های دانشسرای عالی برای این درس، کتاب "ادبیات و ادبیات کودک" را در سال ۱۳۴۳ نگاشت.

این کتاب کوششی بود برای تولید کتاب درسی در زمینه ادبیات کودکان. سال ها بعد، حسنی رخ با تجدید نظری بر این کتاب، کتاب "ادبیات کودکان و اصولی درباره تدریس آن" را برای استفاده علاقه مندان به پرورش شخصیت کودک، دوره های سپاه دانش و دانش آموزان و تربیت معلم و دانشسراها در اسفند ۱۳۴۸ به چاپ رساند. در جلد ۸ کتاب تاریخ ادبیات کودکان ایران، فصل آموزش دانشگاهی و پژوهش درباره ادبیات کودکان، اطلاعاتی درباره فعالیت های این مدرس ادبیات کودک آمده است.

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان