جايزه هانس كريستين اندرسن برای سال ۲۰۰۴

جايزه هانس كريستين اندرسن برای سال ۲۰۰۴

زهره قائينی يکی از نويسندگان مجموعه چندين جلدی «تاريخ ادبيات كودكان ايران» عضو هيأت داوران جايزه بين المللی هانس كريستين اندرسن در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ در ۶ و ۷ آوريل ۲۰۰۴ در جلسه هيأت داوران در بازل سويس شركت كرد. داوران اندرسن مارتين وادل از كشور ايرلند و ماكس ولتهاوس، تصويرگر، را از كشور هلند برگزيدند. برندگان در نمايشگاه كتاب بولونيا در روز ۱۴ آوريل (۲۶ فروردين) اعلام شدند. هيئت داوران اطلاعيه‌ای به اين مناسبت صادر كردند كه به شرح زير است: داوران اندرسن دفتر بين‌المللی كتاب برای نسل جوان (IBBY) اعلام می‌كنند كه مارتين وادل، (Martin Waddell) نويسنده از ايرلند و ماكس ولتهاوس (Max Velthuijs) تصويرگر از هلند برندگان جايزه هانس كريستين اندرسن در سال ۲۰۰۴ شدند.
جايزه هانس كريستين اندرسن بزرگترين جايزه جهانی است كه به آفرينندگان كتاب‌های كودك اهدا می‌شود. اين جايزه هر دو سال يك بار از سوی دفتر بين‌المللی كتاب برای نسل جوان به نويسنده و تصويرگری داده می‌شود كه مجموعه آثارش نقش مهم و سهم جاودانه‌ای در پيشرفت ادبيات كودكان جهان داشته باشد. بانی اين جايزه مارگارت دوم، ملكه دانمارک است. اين جوايز از سوی كمپانی نيسان پشتيبانی مالی می‌شوند و در مراسم گشايش كنگره دفتر بين‌المللی كتاب برای نسل جوان كه در شهر كيپ تاون آفريقای جنوبی برگزار می‌شود به برندگان اهدا خواهد شد.
در گزينش مارتين وادل به عنوان برنده جايزه نويسندگی، داوران بينش ژرف و احساسات گرم اين نويسنده پركار را مورد توجه قرار داده اند و از آن تقدير كرده‌اند. وادل ساده و پر احساس می‌نويسد و مخاطب خود را كه همه گروه‌های سنی كودك و نوجوان هستند، همواره پيش روی دارد: او پيچيدگی‌های زندگی روزانه را به روشنی باز می‌شناساند و نياز كودكان و نوجوانانی را كه به مراقبت و درك بيشتر نيازمندند، ترسيم می‌كند.
از ديدگاه داوران، ماكس ولتهاوس قصه‌گو و هنرمندی برجسته است كه سراسر زندگی خود را پيشكش ادبيات كودكان كرده است. ولتهاوس در آثارش ثابت كرده است كه كودكان را درك می‌كند: ترديدها، ترس‌ها و شادی‌های آن‌ها را. آثار او گوهرهای كوچکی از متن و تصويراند كه در كنار يكديگر به كودكان آرامش می‌دهند و دنيای امنی برای آن‌ها می‌سازند تا برای رهايی از ناامنی‌های پيرامون خود به آن پناه ببرند.
مارتين وادل از ميان ۶۲ نويسنده كانديد جايزه برگزيده شده است. كانديدهای ديگری كه به دور نهايی راه يافتند، به ترتيب الفبا: باربرو ليندگرن از سوئد، بجارن روتر از دانمارك، خوئل روفينو دوس سانتوز از برزيل و يرگ شوبيگر از سويس بودند.
ماكس ولتهاوس از ميان ۷۲ تصويرگر كانديد جايزه برگزيده شد. ديگر تصويرگرانی كه به مرحله نهايی راه يافتند به ترتيب الفبا: روترات سوزانه برنر از آلمان، روبرتو اينوچنتی از ايتاليا، خاوير سرانو از اسپانيا و گرگوری سولوتارف از فرانسه بودند.
رياست هيئت داوران جايزه هانس كريستين اندرسن را جف گرت، از ايالت متحده آمريكا بر عهده داشت. جلسه داوران در ۶ و ۷ آوريل ۲۰۰۴ در دبيرخانه IBBY در بازل سويس برگزار شد. داوران به دو بخش تقسيم شدند. گروهی درباره آثار تصويرگران و گروه ديگر درباره آثار نويسندگان داوری كردند. داوران بخش نويسندگی شامل كارشناسانی همچون گونيلا بورن از كشور سوئد، مارا كاندلاريا پوسودا از كلمبيا، آنجلا لبدوا از روسيه، ماريانه مارتنز از آمريكا و لورا ساندرونی از برزيل بودند. داوران بخش تصويرگری را نيز كارشناسان ديگری از ادبيات كودكان شامل می‌شدند: لونا گريك از آفريقای جنوبی، زهره قايينی از ايران، گراتزيا گوتی از ايتاليا، مارا سيسيليا سيلوا – دياز از اسپانيا و تروسيا فروولند از هلند.
رييس دفتر بين المللی كتاب برای نسل جوان (IBBY) پيتر اشنك از كشور اتريش و مدير اجرايی دفتر، كيمتا باشا از كشور بلژيك نيز در هر دو جلسه هيئت داوران حضور داشتند.         

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان