به مناسبت جشنواره روز جهانى كودك

به مناسبت جشنواره روز جهانى كودك

مهر ماه ٨٣، ماه كودك و دوستى است. مؤسسه پژوهشى تاريخ ادبيات كودكان به همت سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى و مجموعه فرهنگى تاريخى كاخ نياوران به مناسبت روز جهانى كودك جشنواره «كودك، تاريخ، زندگى» به مدت يك هفته از تاريخ ١١ تا ١٧ مهر برگزار خواهند كرد.
 اين جشنواره شامل برنامه‌هاى گوناگون و متنوعى است. مؤسسه پژوهشى تاريخ ادبيات كودكان كه مجرى اين برنامه‌ است، شما را فرا مى‌خواند كه از موزه جهان‌نما بازديد كنيد تا در آنجا با زندگى، فرهنگ، آموزش و پرورش كودك آشنا شويد، با هم به روزگار باستان برويم. از دوران باستان روزگارى كه اسطوره بود و افسانه، زال بود و سيمرغ تا روزگارى كه تاريخ شد و كودك ايرانإ بر سنگ‌ها و جام‌ها و متن‌ها نقش بست و از زندگى‌اش روايت‌ها شد تا دوران ايران پس از اسلام كه نقش كودك بر سفال‌ها و مينياتورها نقش بست، در شعرها و اندرزنامه‌ها از او سخن به ميان آمد تا دوران قاجار كه دوربين آمد و صدها نقش از كودك در خانه، در آغوش مادر، در آموزشگاه، در صف دانش‌آموزان، در هنگام كار ثبت شد و تا روزگار معاصر كه زندگى كودك متحول شد و مفهوم دوران كودكى و حقوق كودك پديدار شد.
 اين مجموعه همراه با تصويرهايى از نخستين لوح‌هاى مشق، بازيچه‌هاى كودك ايرانى، عروسك‌ها و شهر فرنگ همراه خواهد بود. همچنين در كنار موزه براى كودكان كهن‌ترين متن ادبى كودكان ايران، منظومه درخت خرما و بزى و درخت آسوريگ به نمايش در مى‌آيد. ماكت‌هايى از دختر و پسر دوره قاجار ساخته شده است كه كودكان چهره خود را به جاى چهره كودك قاجار بگذارند و عكس به يادگار بگيرند، پس آوردن دوربين را فراموش نكنيد. در كنار همه اين كودكان و بزرگسالان مى‌توانند با عيدى‌سازى كه همان كارت تبريك و پستال امروزى است و در دوره قاجار رواج داشته است، آشنا شوند.
روز پايانى اين جشنواره نيز كنسرت بزرگ ١٥٠ نفره كودكان به سرپرستى مسعود نظر به هنرنمايى از قطعات كلاسيك و ايرانى مى‌پردازند.

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان