بزرگداشت مهدى آذريزدى، نويسنده «قصه‌هاى خوب براى بچه ها

بزرگداشت مهدى آذريزدى، نويسنده «قصه‌هاى خوب براى بچه ها

مراسم بزرگداشت استاد مهدی آذریزدی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد. در این مراسم که جمعی از اندیشمندان حوزه فرهنگ و ادب شرکت داشتند، دکتر مهدی محقق، توران میرهادی، دکتر محمد علی اسلامی ندوشن، مصطفی رحماندوست، هوشنگ مرادی کرمانی، خلیل عمرانى مشاور وزیر آموزش و پرورش، محمدهادی محمدی، عبدالرحیم جعفری، میرزا محمد کاظمینی، حسین مسرت و عبدالغفور آرزو سفیر افغانستان درباره‌ى مهدی آذریزدی سخن گفتند و عشق و علاقه او به کتاب را ستودند.
در بخشی از اين مراسم سروده‌ای از پروین دولت‌آبادی، شاعر کودکان و قطعه‌ای از ثریا قزل‌ایاغ، پژوهشگر و استاد ادبیات کودک و نوجوان که به مهدی آذریزدی تقدیم کرده بودند، خوانده شد.
در پايان آذریزدی ضمن تشکر از برگزاری این مراسم، در میان پرده‌های اشک که بر صورتش جاری بود و کلمات او را بریده بریده به گوش شنوندگان می‌رساند از روزی گفت که در هنگام غلط‌گیری کتاب کلیله و دمنه در انتشارات امیرکبیر تصمیم گرفت متن ساده شده‌ى آن را برای کودکان تهیه کند.
او درباره‌ى نوشتن این کتاب‌ها، گفت: «شناخت من از کودکان و نیازهای مطالعاتی آن‌ها، تنها شناخت من از کودکی خودم است. چون نه بچه‌ای داشته‌ام، نه با بچه‌ها سروکار داشته‌ام و نه بچه‌ها را می‌شناختم و نه هیچگاه در ابتداى راه تشویق به انجام فعالیت‌های ادبی شدم.» 
در این مراسم از طرف انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، وزارت آموزش و پرورش و چند سازمان ديگر، لوح تقدیر و هدایايی به مهدی آذریزدی داده شد.
موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در کنار اين مراسم نمایشگاه کوچکی از آثار مهدی آذریزدی و بخشی از مجموعه‌ى منحصر به فرد او در زمینه‌ى ادبیات مکتبخانه‌ای که چندين سال پيش به موسسه اهدا کرده بود، به نمایش گذاشت.
مجموعه‌ى مقالاتى که به اين مناسبت از سوى کارشناسان و صاحب‌نظران، دوستان و آشنايان مهدى آذريزدى نوشته شده، در کتابى از سوى انجمن مفاخر منتشر شده است که در اختيار شرکت‌کنندگان نيز قرار گرفت.
محمدهادى محمدى در اين کتاب مقاله‌اى دارد با عنوان آذريزدى، شوريده‌اى نهان.
متن کامل اين مقاله را در اينجا بخوانيد.
آذر یزدى، شوریده‌اى نهان
براى پدر بزرگوار ادبيات كودكان ايران،‌ مهدى آذريزدى 
                                                                             

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان