اکران فیلم زیستن برای روشنگری در نخستین سالگرد تاسیس خانه «با من بخوان» و آموزش خلاق خانواده مافی

اکران فیلم زیستن برای روشنگری در نخستین سالگرد تاسیس خانه «با من بخوان» و آموزش خلاق خانواده مافی

فیلم مستند «زیستن برای روشنگری» ساخته موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، به مناسبت چهاردهمین سالگرد درگذشت معصومه سهراب مافی و نخستین سالگرد تاسیس خانه «با من بخوان» و آموزش خلاق خانواده مافی در شورای کتاب کودک اکران شد.

این مراسم با پخش سرود شورای کتاب کودک آغاز شد. سپس نوش‌آفرین انصار، دبیر شورای کتاب کودک درباره معصومه سهراب (مافی) و پشتیبانی‌های خانواده مافی از شورای کتاب کودک صحبت کرد. او در بخشی از سخنانش گفت: «همانطور که می‌دانید یکی از مشکلات موسسه‌های مردم‌نهاد مشکل تهیه جا و مکان است. جلسه‌های شورا در ۱۶ سال اول فعالیت خود در خانه اعضا هیئت مدیره برگزار می‌شد. سرانجام در سال ۵۷ بود که خانم سهراب گفت باید به فکر یک جا برای شورا باشیم و به این ترتیب خانم سهراب و خانم توران میرهادی و من در خیابان‌ها به راه افتادیم. خانم سهراب وقتی به خانه پلاک ۳۱ در خیابان وحید نظری رسیدند گفتند مثل خانه هنسل و گرتل است و به این ترتیب شورای کتاب کودک دارای خانه و جا و مکان شد. این خانه تاکنون میزبان هر نهاد مردم‌نهادی بوده است که بدون جا و مکان بوده. سال ۶۶ هم با اضافه شدن فرهنگنامه آقای مافی و دخترانش دوباره وارد کار شدند و همت کردند و نمایشگاهی از آثار هنرمندان گذاشتند و گروه دوستداران فرهنگنامه را تشکیل دادند و ۱۰ سال کمک کردند و ما همیشه سپاسگزارشان هستیم و هر روز از ایشان یاد می‌کنیم. اکنون هم تجربه دیگری را دنبال می‌کنند و به موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در برنامه ترویج کتابخوانی بسیار جالب ملی به نام با من بخوان کمک می‌کنند. بسیار خوشحالیم که آرمان‌های پدر و مادرشان را دنبال می‌کنند.
دبیر شورای کتاب کودک در پایان با اشاره به اهمیت کتاب «زیستن برای روشنگری» و فیلم مستند با همین عنوان گفت: «خانم و آقای مافی در جان ما جان دارند و امیدواریم علاقه‌مندان با خواندن این کتاب و دیدن این فیلم بیش از پیش به نقش سازنده ادبیات و کتاب به عنوان ابزاری انسان‌ساز واقف شوید.»

در ادامه مراسم و پیش از پخش فیلم مستند «زیستن برای روشنگری» سوگند مافی، دختر معصومه سهراب مافی و یحیی مافی صحبت کرد. او در بخشی از سخنانش گفت: «خانم میرهادی در مقاله‌ای می‌نویسد: «این دو که از ابتدا در پیشرفت ادبیات کودکان کشور ما از راه تشویق، هدایت، کار با نویسندگان تازه‌کار، مترجمان و پژوهشگران، مروجان کتابخوانی نقشی سازنده و ارزشمند داشتند و برای تحقق اهداف شورا و فرهنگنامه نوآوری‌های بسیار کردند» و اضافه می‌کنند: «می‌توانم بگویم خانم و آقای مافی و فرزندان‌شان با تمام نیرو در اختیار کار اجتماعی، شورا و فرهنگنامه بودند.»
او در ادامه افزود: «بخش مهمی از زندگی مادر و پدرم که همواره در کنار هم بودند را کتاب، به ویژه ادبیات کودکان، مدرسه و شورا تشکیل می‌داد. آن روز که در سال ۱۳۵۸ هر دو به افتخار بازنشستگی اجباری نائل آمدند، مدرسه‌شان، مدرسه مهران، کتابخانه‌ای با ۱۲۰۰۰ جلد کتاب داشت. وقتی بعد از این همه سال به گذشته نگاه می‌کنم، می‌بینم آن‌ها نیک می‌دانستند که تنها راه، فرهنگ‌سازی است هر دو آرام، خالصانه، بی‌ادعا و صرفاً از روی عشق به کودکان و شورا و سپس در فرهنگنامه ماندند. خانم انصاری در جایی می‌فرمایند: «این دو که از پیشگامان آموزش خلاق در ایران بودند با اهداف شورا احساس همسویی عمیق می‌کردند، علاقه به نسل جوان، احساس رضایت از کار جمعی و مدیریت مشارکتی از خصوصیات‌شان بود.»
او در بخش دیگری از سخنانش هم درباره برنامه با من بخوان و دلیل پشتیبانی خانواده مافی از این برنامه گفت: «پس از رفتن مادر و پدرم، خواهرم و من می‌خواستیم راه آن‌ها پرره‌رو باشد. با چند موسسه فرهنگی مذاکره کردیم و به توافق نرسیدیم. وقتی با برنامه «با من بخوان» آشنا شدیم کاملاً احساس کردیم گمشده‌مان را یافتیم. خانم زهره قایینی و جناب آقای محمدی دقیقاً ادامه‌دهنده تفکر مادر و پدرم بودند. آن‌ها عقیده داشتند آموزش و پرورش باید از دامان مادر شروع شود. به همین سبب خواستیم ما هم در این برنامه به نام مادر و پدرمان سهیم باشیم و امروز خوشحالیم که به اطلاع‌تان برسانیم که نخستین سال تأسیس خانه «با من بخوان» و آموزش خلاق خانواده مافی را به پایان رسانده‌ایم.
این مطلب هم جالب است که اینجا اضافه کنم، همانطوری که مطلع هستید برنامه با من بخوان تاکنون در بعضی از مناطق ایران کتابخانه تجهیز کرده است فقط در سیستان و بلوچستان ۱۳ کتابخانه آموزشگاهی و روستایی دارد. چند روز پیش که با خانم انصاری صحبت می‌کردیم با خوشحالی به ایشان گفتم امروز در خبرها آمده بود که ۱۱۱ نفر از دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان در میان ۱۰۰۰ نفر اول کنکور امسال بودند، ایشان گفتند در اینجاست که ثمره کار کسانی مانند زهره قایینی مشخص می‌شود.»

درباره خانه «با من بخوان» و آموزش خلاق خانواده مافی

خانه «با من بخوان» و آموزش خلاق خانواده مافی یکی دیگر از بخش‌های موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان است که به همت سوگند و سوگل مافی و به یاد مادر و پدرشان، معصومه سهراب و یحیی مافی (از معماران نهاد کودکی و بنیان‌گذاران مدرسه مهران و شورای کتاب کودک) و برای استمرار هدف‌ها و راه آن‌ها که بالندگی فرهنگی کودکان سرزمین‌شان ایران بود، راه‌اندازی و در اختیار این موسسه گذاشته شده است.

فعالیت‌های خانه «با من بخوان» و آموزش خلاق خانواده مافی دو بخش از فعالیت‌های موسسه، شامل فعالیت های آموزشی و کارگاهی و آماده‌سازی برنامه «با من بخوان» و هم چنین بخش دیگر فعالیت‌های کارگاهی آموزش خلاق از راه ادبیات کودکان را پوشش می‌دهد. در بخش برنامه «با من بخوان،» این فضا در اختیار آموزشگران و کارگاه‌های آموزشی وابسته به آن‌ها و هم چنین برنامه‌ریزان کارگاه‌هاست تا از جنبه نظری و عملی فرایند آماده‌سازی برنامه‌ها و نشست‌های با من بخوان را در سطح کشوری اجرا و ارزیابی کنند.

در بخش آموزش خلاق از راه ادبیات کودکان، خانه «با من بخوان» فضایی برای اجرای کارگاه‌های این بخش است که دو سویه این رویکرد را در برمی‌گیرد. نخست در کارگاه‌هایی که مربوط به آموزش خلاق است، علاقه‌مندان و کارشناسان با رویکردها و روش‌ها و آموزشگران آموزش خلاق در سطح جهانی و ملی آشنا می‌شوند و در بخش دیگر ظرفیت‌های ادبیات کودکان برای پیوند با آموزش خلاق که در بسته‌های اختصاصی پژوهش شده در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و نشر چیستا تولید شده است، در نشست‌ها و کارگاه‌ها به علاقه‌مندان معرفی و آموزش داده می‌شود.

  • کتاب زیستن برای روشنگری

لینک معرفی کتاب زیستن برای روشنگریلینک خرید کتاب زیستن برای روشنگری

  • کتاب تجربه‌های مدرسه‌داری

لینک معرفی کتاب تجربه‌های مدرسه‌داریلینک خرید کتاب تجربه های مدرسه‌داری

 

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان