ايرانک بانک، پديده نوچهره ادبيات کودکان ايران

ايرانک بانک، پديده نوچهره ادبيات کودکان ايران

ايرانک بانک، نخستين بانک اطلاعات فرهنگ و ادبيات کودکان روز يکشنبه ٢١ آبان درميان شور و شوق فراوان دوستداران فرهنگ و ادبيات کودکان افتتاح شد.

اين مراسم با فيلمى درباره تاريخ ادبيات کودکان به کارگردانى بهزاد خسروى آغاز شد و سپس خانم نوش آفرين انصارى استاد کتابدارى و دبير شوراى کتاب کودک درباره جايگاه ايرانک بانک و نقش آن در ارتقا ادبيات کودکان ايران سخن گفت و پس از آن زهره قايينى سرپرست گروه پژوهشى موسسه پژوهشى تاريخ ادبيات کودکان در گفتارى با عنوان «اهميت کار پژوهشى در زمينه فرهنگ و ادبيات کودکان: فرصت‌ها و تهديد‌ها» به دشوارى‌هايى که بر سر راه پژوهش ده ساله درباره تاريخ ادبيات کودکان قرار داشته است اشاره کرد و دليل‌هايى که سبب شد پس از اين تجربه دشوار، پروژه عظيم ديگرى را آغاز کنند، يکايک برشمرد.
سخنرانى نوش آفرين انصارى در سايت ايرانک
سخنرانى فرزانه طاهرى در سايت ايرانک
از ديگر سخنرانان اين جلسه آقاى عبدالصاحب تفرشى مدير عامل شرکت توسعه و عمران آمن بود که تعهد کرده‌اند ازفاز نخست اين طرح حمايت کنند.
فرزانه طاهرى قندهارى مدير پروژه بانک اطلاعات نيز در اين مراسم جريان چگونگى ساماندهى و ساختار بانک اطلاعات را براى شرکت کنندگان روشن کرد و با نمايش فيلدهاى گوناگون بانک اطلاعات نوع و نحوه‌ى چيدمان اطلاعات و روش‌هاى جست و جو در بانک را به آگاهى همگان رساند.
زينت بخش اين مراسم هنرنمايى کودکان گروه کر و موسيقى ارف آقاى مسعود نظر بودند که با نمايش افسانه درخت خرما و بزى به کارگردانى خانم شهناز جمشيدى و اجراى چند قطعه موسيقى کودکانه به اين برنامه حال و هواى ويژهاى بخشيدند.
اين مراسم با اهدا جوايز و لوحهاى تقدير به کودکان هنرمند و کتابداران و پژوهشگران موسسه که در ماه‌هاى اخير اين بانک را راه اندازى کردند پايان گرفت. اهدا جوايز به دست استادان و بنيانگذاران شوراى کتاب کودک، توران ميرهادى و توران اشتياقى معناى خاصى به اين برنامه بخشيد.

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان