گزارش زهره قايينى رئيس هيات داوران جايزه جهانى هانس کريستين اندرسن ٢٠٠٦-٢٠٠٨از سفر به چين

سى‌مين کنگره دفتر بين‌المللى کتاب براى نسل جوان با موضوع کلى: «ادبيات کودکان و نسل جوان» از تاريخ ٢٠ تا ٢٤ سپتامبر ٢٠٠٦ با حضور بيش از ٤٠٠ نفر از ٥٢ کشور گوناگون سراسر جهان در ماکائو- چين برگزار شد. اين کنگره هر دو سال يک بار ميزبان يکى از کشورهاى عضو ibby است. قابل توجه است که دفتر بين‌ المللى کتاب براى نسل جوان اکنون داراى ٧٠ عضو از سراسر جهان است. در سال ۲۰۰۵ مغولستان به عضويت اين دفتر درآمد و در ٢٠٠٦ کشورهاى اندونزى، نپال، پاکستان و رواندا به ibby پيوستند.
در اين کنگره که در آن نزديک به ٨٠ سخنران، سخنرانى داشتند، علاوه بر جلسات اصلى سخنراني‌ها که پيرامون موضوع تعيين شده براى کنگره است، جلسات مجمع عمومى براى انتخاب‌هاى جديد و تصميم گيري‌ها، جلسات گفت و گوى آزاد درباره برنامه‌ها و مشکلات اعضا، و جلسات هيات مديره نيز برگزار مى‌شود.
امسال برگزارى اين کنگره همزمان با ٢٠مين سالگرد تاسيس شاخه ملى اى بى در چين بود CBBY. دفتر کتاب براى نسل جوان در چين تلاش دارد تا ادبيات کودکان را در ميان جمعيتى ٣٦٧ ميليونى کودک و نوجوان ترويج کند.
روز ٢١ سپتامبر مراسم گشايش کنگره با سخنراني‌هاى رسمى از سوى رييس ibby و مقامات رسمى ماکائو و چين و رياست CBBY، رياست انجمن قلم ماکائو و چند مقام ديگر شرکت داشتند.
در روز نخست کنگره اهدا ديپلم افتخار به نويسندگان و تصويرگرانى که کتاب‌هاى آن‌ها از سوى شاخه‌هاى ملى به دفتر بين المللى معرفى شده اند انجام شد. شمارى از نامزدهاى ديپلم افتخار شرکت داشتند از جمله از آلبانى، اطريش، مصر، مجارستان، ايرلند، ليتوانى، مکزيک، مولداوى، مغولستان، نيوزلند، لهستان، روسيه، اسلونى و اوگاندا. از ايران آقاى اکبرپور در بخش تاليف، خانم‌ها مريم واعظى، خانم نسرين وکيلى در بخش ترجمه، آقاى فرشيد شفيعى در بخش تصوير ديپلم افتخار دريافت داشتند.
در پايان روز نخست در جلسه اى که با سخنرانى جفرى گرت رييس هيات داوران در سال ٢٠٠٤ و ٢٠٠٦ آغاز شد، جايزه اندرسن به مارگارت ماهى از کشور نيوزلند و ولف ارلبروخ از کشور آلمان اهدا شد.
در دومين روز کنگره جلسات بزرگ و ميز گردها ادامه يافت که در يکى از اين جلسات خانم پريرخ و آقاى فتاحى از ايران، از دانشگاه فردوسى مشهد با مقاله‌اى با عنوان «الگوى فکرى کودکان براى تفکرفلسفى - تحليل محتوايى داستان‌هاى کودکان»، شرکت داشتند و در روز سوم نيز خانم مطلوب درباره لالايى‌ها در ايران سخن داشتند. کنگره بعدى در شهر کپنهاگ – دانمارک برگزار خواهد شد.

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان