گرد آوری اطلاعات درباره سازمان ملی پیشاهنگی ایران

گرد آوری اطلاعات درباره سازمان ملی پیشاهنگی ایران

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، در راستای گردآوری منابع اطلاعاتی تاریخی در حوزه های ادبی و آموزشی، و همچنین نهاد های وابسته به آموزش و پرورش، شماری کتاب، مقاله، سند و عکس مربوط به سازمان ملی پیشاهنگی گرد آوری کرده است.

از آن جا که موسسه راه اندازی موزه مجازی را در دستور کار قرار داده است، بر آن است که عکس ها ی بیشتر و لباس ها و وسایل مربوط به کودکان و نوجوانان پیشاهنگ را نیز بیابد و به مجموعه خود بیافزاید. اطلاعات مربوط به این عکس ها و وسایل در موزه مجازی و در آینده در موزه واقعی تاریخ کودکی ایران در دسترس همه علاقمندان گذاشته خواهد شد. از این رو موسسه از تمام کسانی که می توانند این گونه منابع را معرفی و یا در اختیار موسسه قرار دهند درخواست همیاری دارد.
سازمان پیشاهنگی در سال ۱۳۰۴ در ایران  با هدف "رشد فکری و اخلاقی و پرورش استعدادها، بهبود قوای جسمی و روانی کودکان و نوجوانان،  افزودن اطلاعات اجتماعی ایشان و استوار کردن پایه‌های میهن پرستی و تفاهم بین‌المللی" راه اندازی شد.  این سازمان از سال ۱۳۱۳ مورد توجه پهلوی اول قرار گرفت و فراگیر شد. در همان سال، تامس گیبسن آمریکایی برای ادامه‌ی کار پیشاهنگی در ایران به کار گماشته شد به این ترتیب دوران جدیدی در پیشاهنگی ایران آغاز شد.  بر پایه ی اطلاعات موجود، آموزش‌های پیشاهنگی دختران ۸ تا ۱۱ سال، تعلیمات "فرشتگان پیشاهنگ"،  آموزش‌های پیشاهنگی پسران ۸ تا ۱۱ سال تعلیمات "شیربچگان پیشاهنگ" نام گرفت، از ۱۱  تا ۱۵ سالگی،  دختران و پسران در شمار پیشاهنگان و از ۱۵  تا ۱۷ سالگی در شمار جویندگان و  از ۱۷ سالگی به بالا در شمار سیاران قرار داشتند.
 

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان