کنکاشی در کودکانه های روستای تاریخی میمند

در پی تعامل سازنده موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با مدیریت سایت گردشگری و میراث فرهنگی روستای میمند، ما نیز به قصد آشنایی با روستای تاریخی میمند و ثبت دوران کودکی به آن سرزمین سفر کردیم. با کودکان و زنان و مردان آن به گفت وگو نشستیم تا از زندگی کودکان در روستای میمند بدانیم.

۳۷۴ واحد کنده شده (دستکندی) در ميمند که به دوره ی زمين‌شناسي ۲ تا ۳ هزار سال پیش مي رسد، هم‌اکنون سکونتگاه  نزدیک به ۱۴۰ نفر است که یا همواره آنجا می زیسته اند  و هیچ‌گاه از سرزمین مادری خود کوچ نکرده اند  یا به تازگی بازگشته اند و قصد زیست در سکونتگاه های نیاکان شان دارند. یا تنها در تابستان می‌ماند و پس از پایان تابستان می‌روند. این روستای زیبا در ۳۸ کيلومتري شهرستان شهربابک و در نزديکي محور يزد سيرجان بندرعباس، در  مسيری کوهستانی با آسمانی لاجوردی و انبوه جنگلهای بنه يا پسته وحشی قرار گرفته است. سرزميني که پوشش آن از گدازه‌های آتشفشاني که از سنگ نرم‌تر و از خاک محکم‌تر است تشکیل شده است.
معماری شگفت این روستا زبانزد خاص و عام است و بیشترین توجه را به خود جلب کرده است تا جایی که کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری در صدد ثبت جهانی آن به عنوان یک روستای تاریخی هستند. آنچه از این رهگذر فراهم می‌آید بی‌شک در احیای آداب و رسوم و فرهنگ این سرزمین نیز می‌تواند نقش داشته باشد. میراثی که با مردم منطقه زنده است. مردمانی که همانند زیستگاه شان نمی‌تواند هزاران سال باقی بمانند و میراث معنوی سرزمین شان را بازگو کنند. باید کس یا کسانی بیایند و جست وجو کنند و مستنداتی نوشتاری و تصویری از داشته های آنها تهیه کنند.
جالب است بدانید، در حال حاضر تنها ۸ پسربچه در میمند هستند که ۴ کودک ساکن دائمی روستا هستند و آموزگاری از شهر بابک بر آموزش آنها نظارت دارد و ۴ کودک دیگر تنها تابستان ها به روستا می‌آیند و در دیگر فصل ها ساکن شهر بابک هستند و  در آنجا به مدرسه می‌روند. این کودکان نیز بیشتر در کارهای دامداری به والدین خود کمک می‌کنند. در فرصت اندکی که داشتیم توانستیم با  سلما فتحی۶۰ ساله، صغرا هاشمیان ۷۴ ساله و فاطمه ابراهیمی ۵۲ ساله گفت وگو کنیم. با ننه  سلما بیشترین گفت وگو را داشتیم و از او درباره ی پوشاک کودکان، تولد نوزادان، درمان کودکان و مراقبت از آن‌ها در برابر بیماری‌ها، تغذیه کودکان، شستشو و مراقبت از کودکان، بازیچه‌های کودکان، ننوی کودکان، … پرسیدیم. اطلاعات گردآوری شده بیانگر بخشی از غنای فرهنگی این منطقه و جایگاه کودک در آن است. این اطلاعات که برخی از آنها در حد سر نخ های اولیه هستند، پژوهشگران مؤسسه را در تکمیل اطلاعات در حوزه مطالعات کودکی در ایران یاری خواهد داد. گردآوری و بازسازی برخی بازیچه‌های کودکان و ثبت تصویری مراحل ساخت آنها توسط زنان و مردان روستا و نمایش آن در موزه ی مجازی فرهنگ و ادبیات کودکان ایران که در آینده ی نزدیک توسط مؤسسه راه اندازی خواهد شد، همگان را در شناخت بیشتر از ایران و دوره ی کودکی در ایران یاری خواهد داد.
با صحبتی که با  دکتر مهناز اشرفی مدیر فرهیخته سایت میراث فرهنگی روستای میمند داشتیم، قرار شد در کنار موزه ی فعلی روستای میمند که دارای مجموعه‌ای ارزشمند از اشیاء زندگی مردم آن است. موزه ای جداگانه و ویژه ی کودکان میمند تشکیل گردد تا بازدید کنندگان از این روستا افزون بر آشنایی با زندگی مردان و زنان میمند با زندگی کودکان روستا نیز آشنا شوند.

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان