نادر ابراهيمى، پوينده خستگى ناپذير به جاودانگى پيوست

نادر ابراهيمى، نويسنده، مترجم، ويراستار كتاب‌هاى كودكان و كارشناس ادبيات كودكان بعد از ظهر روز پنج‌شنبه ۱۶ خرداد در تهران درگذشت . او كه در ۱۴ فروردين سال ۱۳۱۵ در تهران زاده شده بود،

نويسندگى را از ۱۶ سالگى با توشه‌اى كه از خواندن كتاب‌هاى كلا‌سيك ادب فارسى اندوخته بود، آغاز كرد و هرگز رها نكرد. نادر ابراهيمى در نخستين اثرش براى كودكان با نام دور از خانه (۱۳۴۷) زبانى تازه به كار برد و كوشيد شيوه نوشتار را با موضوع و هيجان كتاب هماهنگ كند و از واژه‌هاى كوتاه و تك‌بخشى براى رسيدن به اين هدف بهره ببرد. او كار جدى خود را در گستره ادبيات كودكان در سال ۱۳۵۰ با راه‌اندازى مؤسسه همگام با كودكان و نوجوانان در كنار همسرش، فرزانه منصورى، آغاز كرد. نادر ابراهيمى ويراستار برخى از كتاب‌هاى كودكان بوده و چند كتاب نيز براى كودكان و بزرگسالا‌ن از زبان هاى ديگر به فارسى برگردانده است. شمارى از آثار او به زبان‌هاى گوناگون ترجمه شده‌اند. برخى از آثار ابراهيمى از سوى سازمان‌ها و نهادهاى فرهنگى و ادبى جهان و ايران مانند يونسكو، شوراى كتاب كودك و كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان به عنوان كتاب برگزيده ‌جايزه گرفته‌اند.
ابراهيمى نزديك به ۵۰ اثر براى كودكان و نوجوانان نوشته است كه از ميان آن‌ها مي‌توان به سنجاب‌ها (۱۳۵۳)، قصه‌ گل‌هاى قالى (۱۳۵۲)، پهلوان پهلوانان پورياى ولى (۱۳۵۲)، باران، آفتاب و قصه‌ى كاشى (۱۳۵۳)، بزى كه گم شد (۱۳۵۳) و من راه خانه را بلد نيستم (۱۳۵۳) اشاره كرد.
نادر ابراهيمى افزون بر نگارش آثارى در زمينه شيوه‌هاى نويسندگى، به تدريس در اين گستره هم پرداخته است.
ابراهيمى در تصويرگرى شمارى از كتاب‌هاى كودكان همچون راه دور (۱۳۵۱)، گل هفت رنگ (۱۳۵۱)، قصه‌ى پيرزنى كه دلش مي‌خواست تميزترين خانه‌ى دنيا را داشته باشد (۱۳۵۳) و ما بوته‌ى گل سرخ را از خواب بيدار كرديم (۱۳۵۶) نيز با هنرمندان ديگر همكارى داشته است. مقدمه‌اى بر فارسي‌نويسى براى كودكان (۱۳۵۳) مقدمه‌اى بر مراحل خلق و توليد ادبيات كودكان (۱۳۶۳) مقدمه‌اى بر مصورسازى كتاب كودكان (۱۳۶۷) مقدمه‌اى بر آرايش و پيرايش كتاب‌هاى كودكان (۱۳۶۸) و ده‌ها مقاله و سخنرانى، ا‌ز جمله آثار نظرى درباره ادبيات كودكان هستند كه ابراهيمى منتشر كرده است.
موسسه پژوهشى تاريخ ادبيات كودكان درگذشت اين نويسنده و كارشناس پويا و پرمايه سرزمين مان را به خانواده‌ى او و همه دوستداران ادبيات و ادبيات كودكان ايران تسليت مى‌گويد.
مراسم تشييع پيكر اين نويسنده روز دوشنبه ۲۰ خرداد ساعت ۹ صبح از مقابل خانه‌ هنرمندان ايران به سمت بهشت زهرا انجام خواهد شد.
همچنين مراسم يادبود وی نيز روز چهارشنبه ۲۲ خرداد از ساعت ۴۵:۱۶ دقيقه در مسجدالرضا واقع در خيابان خرمشهر، خيابان عشق‌يار، ميدان نيلوفر برگزار مى‌شود.
 

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان