معرفی مجموعه "تاریخ ادبیات کودکان ایران" در مدرسه مشارکتی

معرفی مجموعه "تاریخ ادبیات کودکان ایران" در  مدرسه مشارکتی

 به دعوت  مدرسه مشارکتی (موسسه پژوهشی کودکان دنیا)، عاطفه سلیانی به  نمایندگی از سوی موسسه ی تاریخ ادبیات کودکان، در تاریخ ششم آذر ماه،  در این مدرسه حضور یافت و در نشستی با شرکت مسئولان و کارکنان آن به معرفی مجموعه ی هفت جلدی "تاریخ ادبیات کودکان ایران" پرداخت.

عاطفه سلیانی، نخست درباره ی نگرش این مجموعه به مقوله ی تاریخ توضیح داد. سپس درزمینه ی تاریخ آغاز به کار تدوین این مجموعه، شیوه ی گردآوری اطلاعات و دیگر ویژگی های مجموعه ی تاریخ ادبیات کودکان ایران، به عنوان نخستین کتاب مرجع در نوع خود، سخن گفت . آن گاه به موضوع ها و مطالب هر جلد درباره ی تاریخ عمومی ایران، جایگاه کودک، چگونگی آموزش و پرورش، ادبیات، بهداشت، کار و حقوق او در دوره ی مربوط به آن جلد اشاره کرد و سرفصل های کاربردی برای آموزشگران و کتابداران در کار با کودکان را در هرجلد مطرح کرد.

سرفصل هایی مانند: ادبیات شفاهی، ادبیات اقوام ایرانی، دیدگاه های آموزشی و پرورشی، آموزش و پرورش کودکان، بخشی ازادبیات بزرگسالان که کودکان نیز از آن بهره مند می شدند و ادبیات ویژه ی کودکان، کتاب، کتابخوانی، نشریه ها، ادبیات نمایشی و انواع  نمایش، شعر، متن های برگزیده و زندگینامه های زنان و مردانی که برای بهسازی جایگاه کودکان ایران در دوره های گوناگون تاریخ این سرزمین کوشیده اند. سلیانی هنگام معرفی هر جلد، بخش های کوتاهی ازبرخی مباحث کتاب  را خواند و یکی دو فعالیت برای نمونه، در زمینه ی این بخش ها به حاضران پیشنهاد کرد. در پایان این نشست دوساعته، به پرسش های حاضران پاسخ داده شد.                                                 

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان