روز جهانى موزه و موزه ملى تاريخ فرهنگ كودكان

روز جهانى موزه و موزه ملى تاريخ فرهنگ كودكان

امسال نيز در حالى به استقبال روز جهانى موزه و ميراث فرهنگى مى‌رويم كه بيش از سه سال است براى راه‌اندازى موزه فرهنگ و ادبيات كودكان ايران تلاش مى‌كنيم. به گمان دست‌اندركاراناين طرح، گسترش فرهنگ موزه‌اى يكى از راه‌هاى موثر براى بالابردن درك پديده‌هاى فرهنگى در اين گروه از مخاطبان است، و سبب مى‌شود كه كودكان و نوجوانان به پاسداشت فرهنگ ملى خود علاقه‌مند شوند. اين علاقه‌مندى سبب خواهد شد كه نسل جوان مسئوليت پذيرترشوند كه نشانه‌ى رشد شهروندى و دموكراسى است.
موسسه پژوهشى تاريخ ادبيات كودكان، پژوهش‌هاى بنيادى در زمينه‌ى فرهنگ و ادبيات كودكان را بيش از يك دهه است كه در دستور كار خود قرار داده است و براى اجرا به نهادهاى دولتى همچون سازمان ميراث فرهنگى و شهردارى ‌و همچنين بخش خصوصى به ويژه دلسوزان ميراث فرهنگى ايران پيشنهاد شده است که تاکنون پاسخى مثبت دريافت نکرده‌ايم. خلاصه‌ى اين طرح در نشريه موزه‌ها شماره ۴۳ (بهار ۱۳۸۵) به چاپ رسيده است كه علاقه‌مندان مى‌توانند براى اطلاع از ماهيت و گستره طرح به اين شماره از نشريه مراجعه كنند.
گردآورى سندهاى تاريخى در زمينه‌ى تاريخ و ادبيات كودكان كماكان ادامه دارد و هر روز اين مجموعه‌ى نفيس، پربارتر مى‌شود. كارشناسان موسسه هنوز هم در پى شناسايى و گردآورى سندهاى نوشتارى، ديدارى و شنيدارى بيشتر در اين زمينه هستند، به اميد آن كه موزه‌ى ملى تاريخ و فرهنگ و ادبيات كودكان ايران را در آينده‌اى نه چندان دور برپا سازند. تا آن روز ما همچنان دست يارى به سوى دوستداران فرهنگ و ادبيات كودكان ايران دراز مى‌كنيم و از آن‌ها مى‌خواهيم كه ما را در پربارتر كردن اين موزه پشتيبانى كنند. همه‌ى آن‌ها كه در گذشته كودك بوده اند و سند‌هاى تصويرى يا نوشتارى مربوط به آن دوران را نگه دارى كرده اند. همه‌ى آن‌ها كه روزگارى براى كودكان و نوجوانان اين سرزمين قدمى برداشته اند و نمونه‌هايى از آن آثار يا توليدات را در اختيار دارند و همه‌ى آن‌ها كه قلبشان براى فرهنگ اين سرزمين مى‌طپد و مى‌توانند براى مرمت و بازسازى آثار به جاى مانده و ثبت اطلاعات در ايرانك بانك، كمك‌هاى مالى كنند.
 

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان