ربابه مشکاتی حقیقی (مساعد)، مدیری با نیم قرن فعالیت آموزشی

ربابه مشکاتی حقیقی (مساعد)، مدیری با نیم قرن فعالیت آموزشی

زمینه ساز آشنایی موسسه با این خانواده، بازدید عروس خانواده از نمایشگاه- موزه احوال کودکی، فرهنگ و آموزش و پرورش کودکان ایران و به دنبال آن حضور خسرو پرویز مساعد در محل نمایشگاه بود. 

یکجا بودن خانه و مدرسه، خاطرات کودکی، نوجوانی و جوانی مساعد و خواهران و برادرانش را با فعالیت های مدرسه آمیخته است.  زندگی در مدرسه او و دیگر اعضای خانواده را در فعالیت های مدرسه سهیم کرده بود. از تدریس در کلاس های اکابر از سن ۱۲ سالگی گرفته تا تنظیم فعالیت های فوق برنامه برای دانش آموزان، درست کردن گچ تخته سیاه برای کلاس ها و کارهای دفترداری و غیره. 

آرشیو خانوادگی خسرو پرویز مساعد، مجموعه ای از اسناد، عکس ها و اشیا موزه ای است که با چینش تاریخی و در شرایط بسیار خوب نگهداری شده و بازگو کننده تلاش این خانواده در حوزه آموزش و پرورش است. 

ربابه مشکاتی حقیقی در سال ۱۳۰۴ نخستین مدرسه ملی دخترانه را به نام "توکل اناث" در رشت تاسیس کرد. او کار مدیریت مدرسه را در یکی از محله های قدیمی رشت به نام "خواهر امام" با دو دانش آموز و شهریه یک قران شروع می کند. سپس در سال ۱۳۱۲ با ۱۵۰ دانش آموز و شهریه ۳ قران به کار خود در رشت پایان داده به تهران می رود. او پیش از بازگشایی مدرسه در تهران از طرف وزارت آموزش و پرورش مامور راه اندازی نخستین مدرسه دخترانه در علی آباد مازنداران می شود. مدرسه ای که در ۳ اتاق خانه یکی از بزرگان شهر راه اندازی می شود. چند ماه پس از آن ربابه مشکاتی حقیقی به تهران می آید. در تهران مدرسه توکل اناث آغاز به کار می کند. این مدرسه به سبب فعالیت های همه جانبه مدیر آن و دیگر کارکنان مدرسه به مرور تبدیل به یک مجتمع آموزشی می شود و نام آن به سازمان فرهنگی فروزش (کودکستان، دبستان، راهنمایی و دبیرستان) تغییر می کند.

این مجتمع سال ها در فضایی حدود ۱۵۰۰ متر مربع  در جنوب غربی تهران بین عباسی و دخانیات و کبریت سازی به کار خود ادامه می دهد. در میانه های دهه ۵۰ این مدرسه به اجاره وزارت آموزش و پرورش در می آید و در سال ۱۳۵۸ به کار خود پایان می دهد. اکنون زنگ مدرسه که در گوشه اتاق این مدیر کوشا نصب است و صندلی های فلزی و چوبی کوچک کودکستان این مرکز آموزشی، عکس های دانش آموزان و آموزگاران و کلاس ها و فعالیت های فرهنگی این مدرسه و نامه ها و پرونده های به جای مانده گویای گستردگی فعالیت های مدرسه ای است با بیش از نیم قرن فعالیت چشمگیر، که باید برای آگاهی پژوهشگران و علاقه مندان حوزه تاریخ آموزش و پرورش اطلاع رسانی شود.

ربابه مشکاتی حقیقی در سال ۱۲۷۸ در خانواده ای فرهنگی بدنیا آمده بود که پدرش محمدتقی مشکاتی و مادرش سکینه مشکاتی نیز معلم بودند. او نیز به این حرفه روی آورد و در این راه از همراهی همه اعضای خانواده برخوردار شد. پس از او خواهر کوچکترش فاطمه مشکاتی حقیقی نیز پس از کاروزی های بسیار در مدرسه توکل اناث به قم رفت و نخستین مدرسه دخترانه در قم به نام "فاطمیه" را در سال ۱۳۱۲ راه اندازی کرد. او در سال ۱۳۰۸ با تقی مساعد ازدواج کرد و با تغییر نام فامیلش در شناسنامه، با نام ربابه مساعد به فعالیت های فرهنگی خود ادامه داد. ربابه مشکاتی حقیقی در سال ۱۳۷۰ در تهران درگذشت. یادش گرامی.

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان