ديدار با ملك جهان خزاعى

ديدار با ملك جهان خزاعى

روز دوشنبه ۶ اسفند ماه پس از ماه‌ها جست‌وجو براى به دست آوردن نشانى از ملک‌جهان خزاعى، شانس ديدار با او را يافتيم. ملک‌جهان خزاعى

فيلمنامه‌نويس، طراح صحنه و كارگردان ۱۲ فيلم از مجموعه افسانه‌هاى ايرانى با نام‌هاى: شاه محمد، نمكى، سنگ صبور، شاهزاده و آهو، گل زرد، محبت على، اقبال و زمرد شاه، پادشاه و دختر چوپان، تنبلو، شاه پريان و دلارام و ديو است که در فاصله سال‌هاى ۱۳۵۵- ۱۳۵۸ در برنامه کودک شبکه دو آماده پخش شدند که همزمان با آغاز ناآرامي‌هاى انقلاب به دستور مدير برنامه کودک از پخش باز ايستاد. خزاعى دوران كودكى‌اش را در اوايل دهه ۳۰ در روستاى حيدرآباد خراسان سپرى کرده است، دورانى سرشار از رنگ، بازى، افسانه و ترانه.
خزاعى پس از سال‌ها تحصيل در انگستان در رشته نقاشى، مجسمه‌سازى و طراحى صحنه در سال ۱۳۵۲ به ايران باز گشت و پيشنهاد ساخت فيلم از چند افسانه ايرانى را به سازمان راديو و تلويزيون، ارائه کرد. او در دوره‌اى كه بيشتر برنامه‌هاى کودک ساخت كشورهاى اروپايى و امريكايى بودند، به ضرورت آشنايى كودكان و نوجوانان با افسانه‌هاى ملى به وسيله يك رسانه‌ى تصويرى پى برده بود. او در اين گفت‌وگو مى‌گويد: «فكر مي‌كردم كودكان و نوجوانان بايد بيشتر درباره آداب و رسوم، ادبيات، معمارى، جغرافياى طبيعى – تاريخى و انسانى ايران بدانند، لذا سعى كردم در تهيه اين افسانه‌ها دوره‌هاى مختلف تاريخى (صفويه، قاجاريه، ...) را در فضاهاى جغرافيايى متفاوت (سيستان و بلوچستان، خراسان، يزد، ...) به تصوير بكشم».
اطلاعات بيشتر درباره فعاليت‌هاى خانم خزاعى در جلد ۱۰ کتاب تاريخ ادبيات کودکان و همچنين بزودى در ايرانک بانک، "بانك اطلاعات فرهنگ و ادبيات كودكان ايران" در دسترس همگان گذاشته خواهد شد.
 

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان