اجرای منظومه ی قدیمی "رز و میش" در قلعه ی چالشتر

اجرای منظومه ی قدیمی "رز و میش" در قلعه ی چالشتر

روز ۱۷ تيرماه ۱۳۸۹ بازدیدکنندگان از مجموعه تاريخي و فرهنگي قلعه ی چالشتر استان چهار محال و بختياري این اقبال را داشتند که به اجرای منظومه ی "رز و میش" گوش فرا دهند. در این روز این منظومه با هنرمندی  علي‌پناه عباسي، پژوهشگر و محقق فرهنگ مردم چهار محال و بختياري، به زیبایی اجرا شد.

این منظومه در گذشته در مكتب‌خانه‌ها از سوی مُلاهاي مكتب خانه برای دانش آموزان خوانده مي‌شده است. متن اصلی این منظومه به خط پهلوی است و از کهن ترین متن های ادبی برای کودکان است که به درخت آسوریک معروف است. منظومه ی رز و میش  مناظره ای است بين درخت مو (رز) و گوسفند (ميش) كه هر كدام از آن‌ ها با برشمردن سودمندی های خود به ديگري فخر مي‌فروشند، در فرجام کار ميش برنده ی مناظره می شود. اما برای کودکان این رجز خوانی، تنها یک روایت دلکش و هیجان انگیز از دو شخصیت داستان است. آقای علی پناه عباسی، روایت منطقه ی شمال زاگرس را که از نخستین خاستگاه های این روایت است به درستی در این برنامه اجرا کردند.
موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان  که بدنبال ثبت تصویری موضوع هایی در حوزه ی فرهنگ و ادبیات کودکان ایران است با دعوت از این پژوهشگر خوش ذوق بختیاری و با فراهم کردن شرایط اجرای متن در قلعه ی چالشتر در زیر(بُهون) سياه چادري كه در حياط قلعه بر پا شد و با حضور كودكاني كه لباس محلي بختياري(چوخا و كلاه) پوشيده بودند، گام دیگری در ثبت اطلاعات در این حوزه موضوعی برداشت. در این برنامه نهضت قریشی کارشناس موسسه و علی حسین پور کارشناس ارشد ایرانشناسی از شهرکرد همراه گروه بودند.

 

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان