زادروز نادر ابراهیمی (۱۳۱۵)،‌ نویسنده، مترجم،‌ ویراستار و كارشناس ادبیات كودكان

زادروز نادر ابراهیمی

نادر ابراهیمی قاجار کرمانی، نویسنده، مترجم، ویراستار کتاب های کودکان و نظریه پرداز ادبیات کودکان در ۱۴ فروردین سال ۱۳۱۵ در تهران زاده شد.

ابراهیمی از ۱۶ سالگی با توشه ای که از خواندن کتاب های کلا سیک ادب فارسی اندوخته بود، به نویسندگی پرداخت. او در آغاز، نویسنده کودکان نبود ولی بعد به کار برای کودکان روی آورد. نخستین اثر او برای کودکان کتاب "دور از خانه" بود که در سال ۱۳۴۷ منتشر شد. او کار جدی خود را در گستره ی ادبیات کودکان، در سال ۱۳۵۰ با راه اندازی مؤسسه همگام با کودکان و نوجوانان، آغاز کرد. ابراهیمی علاوه بر نویسندگی برای کودکان، تصویرگر و ویراستار برخی از کتاب های کودکان بود و چند کتاب نیز برای کودکان و بزرگسالا ن به فارسی برگرداند. نادر ابراهیمی افزون بر نگارش آثاری در زمینه ی شیوه های نویسندگی، به تدریس در این گستره هم پرداخت. شماری از آثار او به زبان های گوناگون ترجمه شده اند. برخی از آثار ابراهیمی از سوی سازمان ها و نهادهای فرهنگی و ادبی جهان و ایران مانند یونسکو، شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان کتاب برگزیده جایزه گرفته اند.

نادر ابراهیمی نزدیک به ۵۰ اثر برای کودکان و نوجوانان نوشته است که از میان آن ها می توان "قصه گل های قالی"، "پهلوان پهلوانان"، "باران، آفتاب و قصه ی کاشی"، "بزی که گم شد"، "سنجاب ها" و "من راه خانه را بلد نیستم"، "دور از خانه"، "سفرهای دور و دراز هامی و کامی در وطن" را نام برد. او ترجمه ی آثاری چون "آدم آهنی" و "از پنجره نگاه کن" را نیز انجام داده است. ابراهیمی در تصویرگری شماری از کتاب های کودکان همچون "راه دور"، "گل هفت رنگ"، "قصه ی پیرزنی که دلش می خواست تمیزترین خانه ی دنیا را داشته باشد" و "ما بوته ی گل سرخ را از خواب بیدار کردیم" نیز با هنرمندان دیگر همکاری داشته است. "مقدمه ای بر فارسی نویسی برای کودکان"، "مقدمه ای بر مراحل خلق و تولید ادبیات کودکان"، "مقدمه ای بر مصورسازی کتاب کودکان"، "مقدمه ای بر آرایش و پیرایش کتاب های کودکان" و ده ها مقاله و سخنرانی، ا ز جمله آثاری اند که ابراهیمی درباره ی ادبیات کودکان منتشر کرده است.

نادر ابراهیمی در روز پنج شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۷ در تهران درگذشت.

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان