زادروز سیروس طاهباز (۱۳۱۸)، نویسنده و مترجم ادبیات کودکان

زادروز سیروس طاهباز

دوم دی ماه ۱۳۱۸ زادروز سیروس طاهباز نویسنده و مترجم ادبیات کودکان ایران است.او در سال ۱۳۱۸ شمسی در بندر انزلی متولد شد. در تهران و آبادان تحصیلات مقدماتی خود را گذراند و وارد دانشگاه تهران شد تا پزشکی بخواند.

 در سال ششم پزشکی را رها کرد و به سوی ادبیات جذب شد. طاهباز نخستین تجربه ادبی خود را با انتشار نشریه ادبی آرش آغاز کرد. او دراین نشریه آثار برجسته‌ ادبیات معاصر ایران را چاپ می‌کرد.

بین سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۷ ه ش مدیریت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده داشت و برای شناساندن ادبیات کودک ایران در جهان کوشش کرد. طاهباز همچنین به گردآوری بیش از بیست هزار برگ از دست‌نوشته‌های نیمایوشیج پرداخت و در طول سی و پنج سال، با انتشار بیست و سه دفتر، توانست مجموعه‌ کامل شعرهای نیما و آثاری درباره او را منتشر سازد. وی در طول عمر کاری خود به ترجمه‌ برخی آثار برجسته ادبیات جهان همت گمارد که ترجمه آثاری از جان اشتاین‌بک، ارنست همینگوی، آرتور میلر و ساموئل بکت از آن جمله‌اند. "کی از کی می ترسد؟"، "گربه ها و خروس ها"، "بچه ها و کبوترها"، "قلب ما: دستگاه گوارش ما"، "گنجشک خانه کاغذی"، "شاعر و آفتاب"، هدیه ای برای بچه های کنار شط"، "ماهی سرخ شده"، "پیروزی بر شب" "برایم قصه بخوان" از نوشته ها و ترجمه های او برای کودکان است.

وی در طول زندگی خود چند بار جوایز مختلف ادبی را از آن خود کرد که جایزه‌ سیب طلایی دوسالانه‌ براتیسلاوا برای کتاب «با هم زندگی کنیم» از آن جمله است. سیروس طاهباز شبانگاه ۲۵ اسفند ۱۳۷۷ درگذشت.

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان