زادروز احمد شاملو (۱۳۰۴)، شاعر و نویسنده

احمد شاملو،‌ شاعری پیشرو و انقلابی

احمد شاملو ۲۱ آذر ۱۳۰۴ در تهران به دنیا آمد. شاملو در دوران نوجوانی علاقه بسیار به موسیقی پیدا کرد. اما فقر مادی و فرهنگی خانواده نتوانست به این علاقه پاسخی دهد. اما جای آن را شوق مطالعه پر کرد. 

اگر چه او تحصیلات دبیرستان را نیمه کاره رها کرد اما از همان سال ها (حدود سال ۱۳۲۵هش ) به نوشتن قصه های کوتاه، شعر و سر دبیری مجلات ادبی پرداخت. شاملو از همین زمان به عنوان شاعری پیشرو و انقلابی، شناخته شد. او در طول بیش از ۵۰ سال، توانست شیوه و بیان تازه ای را در شعر فارسی پایه گذاری کند. شاملو در سال ۱۳۵۱ برنامه رادیویی برای کودکان و نوجوانان تهیه کرد و در این برنامه بچه ها را به نوشتن و سرودن شعر تشویق کرد و مسابقه ای برای انتخاب استعدادهای بهتر ترتیب داد. ضبط صفحه و نوار کاست صدای شاعر به کوشش «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» از تلاش های دیگر احمد شاملو برای علاقه مند کردن کودکان به ادبیات بود. شاملو با انتخاب و اجرای اشعار خیام، حافظ، مولوی و نیما نوجوانان را با ادبیات قدیم و جدید ایران آشنا کر و به آنها راه درست خواندن شعر را آموزش داد. شاملو در آخرین سال های زندگی اش، چند نوار قصه همراه با متن برای کودکان ایرانی مهاجر در کشورهای دیگر آماده کرد. هدف شاملو علاقه مندی و جلب این کودکان به زبان مادری شان از طریق جاذبه های قصه بود. از احمد شاملو ۱۵ مجموعه شهر، چندین متن ترجمه از مجموعه اشعار خارجی ، رمان و نمایشنامه به جا مانده است . شاملو در تابستان سال ۱۳۷۹ در تهران در گذشت.

از آثار او برای کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کتاب ها: بارون، شبانه، یک شب مهتاب، قصه دخترای ننه دریا، پریا، خروس زری پیرهن پری، قصه هفت کلاغون  قصه خاله سوسکه، قصه دروازه بخت، ملکه سایه ها، افسانه های کوچک چینی، افسانه های هفتاد و دو ملت برای کودکان ، چه شد که دوستم داشتند، قصه های بابام، یل و اژدها
نوارها: آهو و پرنده ها، خروس زری پیرهن پری، قصه های دخترای ننه دریا

قصه‌ی صوتی خروس زری پیرهن پری را از اینجا گوش دهید.

قصه‌ی صوتی دخترای ننه دریا را از اینجا گوش دهید.

راهنما

کانال تلگرام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان